Autor: Speranta Farca
Editura HumanitasColectia Parenting
An aparitie : 2018
Editia a II-a
Editia originala: 2014
ISBN 978-973-50-6153-1
Nr pagini : 272
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 37 lei la Editura, 33,30 lei la elefant, 18,50 lei la carturesti
Descrierea editurii:
Fie că suntem sau nu părinți, mămici, tătici, bunici sau educatori, atunci când încercăm să înțelegem copiii mici, adolescenții și pe noi înșine ne ajută pe toți descoperirea parcursului dezvoltării întru independență.
Împreună putem să ne mirăm, să ne amintim, să explorăm și să ne întrebăm: • Cum ajunge mama să fie un mediu de supraviețuire pentru copilul ei? • Cum sprijinim, prin joc, controlul sfincterian al copilului? • Ce semnificații profunde au tulburările alimentare? • Ce rol are limba maternă în echilibrul afectiv? • Ce înseamnă abandonul? • Ce trăiesc părinții adoptivi? • În ce constă rolul civilizator al tatălui? • Cum ne influențează societatea în care trăim, comunitatea și grupurile? • Cum să ne raportăm la lene, la cumințenie, la hiperactivitate, la lipsa de control? • Cum formăm rezistența la frustrare? • Ce rol au interdicțiile, impunerile și hotărârile adulților? • Cât de serios este jocul pentru formarea unei personalități independente?
Speranta Farca (n. 21 iunie 1972 în București) este psihanalist, conferentiar universitar doctor la Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Arte, Bucuresti. Site-ul personal
Este autoare a cartilor:
Despre frica de necunoscut, Universitara 2020
Leacuri pentru frica de necunoscut, Universitara 2020
Independenta copilului. Spaima de separare, Humanitas 2018
Ce traieste copilul si ce simte mama lui. Repere psihanalitice pentru maternitate si copilarie, Trei 2009
Psihanaliza si cele patru varste ale eului. Cum devenim parinti, Trei 2003
Cuprins:
Introducere 9
POARTA CĂTRE SEPARARE
Ce simte mama 12
Ce trăiește copilul 13
CARACTERISTICI ALE SEPARĂRII
Timpul secvențial 14
Spațiul separației 17
Itinerariul copilului de la o „mumă“ la alta 17
Mediul afectiv 19
Caracteristici ale obiectului-mediu 20
Constanța obiectului-mediu 22
Defecte de separare 27
ACHIZIȚII SPECIFICE SEPARĂRII
Mișcarea de identificare și separare 29
Mișcarea uterină 30
Mișcarea de la naștere 30
Înălțarea bipedă 31
Controlul sfincterian 33
Jocuri ce pregătesc controlul sfincterian 36
Hrănirea – de la supt la autoservire 48
Înțărcarea 48
Defecte de înțărcare 49
Suptul și mâncarea 52
Suptul și somnul 54
Mame-hrănitoare 56
Interdicții și constrângeri alimentare 59
Hrănirea ca relație de comunicare și de cunoaștere 68
Mâncarea-joc și jocul cu mâncarea 69
Comunicarea verbală 72
Limba maternă – spațiu cultural 74
Limbajul copiilor 84
Limbajul „an-tan-te“ 91
CONFIGURAȚII INDIVIDUALE ALE PROCESULUI DE SEPARARE
Relația mamă–copil 100
Desprinderea din simbioză 101
Trăirea psihică de abandon 110
Abandon și adopție 122
Mama care se adaptează copilului său 144
Importanța tatălui 153
Rolul bărbatului în triadă 155
Rolul civilizator al tatălui 160
Societatea și independența copilului 165
Societatea 165
Comunitatea 170
Importanța comunității pentru copil 187
Trăirile copilului 193
Dorințe contrare 194
LIMITE ASIGURĂTOARE PENTRU SEPARARE
Frustrarea 212
De ce depinde rezistența la frustrare 216
Surse ale frustrării 219
Interdicțiile 225
Interdicții menite să supună 227
Interdicții menite să asigure desprinderea 232
Hotarele și hotărârea 235
Izolarea 237
Maturizarea precoce 239
Scindarea de sine 239
Manifestări lipsite de orice control 239
Interdicții excesive autoimpuse 240
IMPORTANȚA JOCULUI ÎN SEPARARE
Ce este jocul? 242
Importanța terapeutică a jocului 243
Unde este copilul care se joacă? 245
Beneficii și funcții ale jocului 246
Absența jocului 248
Tipuri de jocuri 254
Jocul şi forma rotundă 255
Bibliografie 269
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu