28/08/2022

INDEPENDENTA COPILULUI. Spaima de separare

Autor: Speranta Farca

Editura Humanitas
Colectia Parenting
An aparitie : 2018
Editia a II-a
Editia originala: 2014
ISBN 978-973-50-6153-1
Nr pagini : 272
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 37 lei la Editura, 33,30 lei la elefant, 18,50 lei la carturesti


Descrierea editurii:

        Fie că suntem sau nu părinți, mămici, tătici, bunici sau educatori, atunci când încercăm să înțelegem copiii mici, adolescenții și pe noi înșine ne ajută pe toți descoperirea parcursului dezvoltării întru independență.

        Împreună putem să ne mirăm, să ne amintim, să explorăm și să ne întrebăm: • Cum ajunge mama să fie un mediu de supraviețuire pentru copilul ei? • Cum sprijinim, prin joc, controlul sfincterian al copilului? • Ce semnificații profunde au tulburările alimentare? • Ce rol are limba maternă în echilibrul afectiv? • Ce înseamnă abandonul? • Ce trăiesc părinții adoptivi? • În ce constă rolul civilizator al tatălui? • Cum ne influențează societatea în care trăim, comunitatea și grupurile? • Cum să ne raportăm la lene, la cumințenie, la hiperactivitate, la lipsa de control? • Cum formăm rezistența la frustrare? • Ce rol au interdicțiile, impunerile și hotărârile adulților? • Cât de serios este jocul pentru formarea unei personalități independente?

        Speranta Farca (n. 21 iunie 1972 în București) este psihanalist, conferentiar universitar doctor la Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Arte, Bucuresti. Site-ul personal

Este autoare a cartilor

Despre frica de necunoscut, Universitara 2020
Independenta copilului.  Spaima de separare, Humanitas 2018
Ce traieste copilul si ce simte mama lui. Repere psihanalitice pentru maternitate si copilarie, Trei 2009
Psihanaliza si cele patru varste ale eului. Cum devenim parinti, Trei 2003

Cuprins:

Introducere  9

POARTA CĂTRE SEPARARE
  Ce simte mama  12
  Ce trăiește copilul  13

CARACTERISTICI ALE SEPARĂRII
  Timpul secvențial 14
  Spațiul separației 17
Itinerariul copilului de la o „mumă“ la alta 17
  Mediul afectiv 19
Caracteristici ale obiectului-mediu 20
Constanța obiectului-mediu  22
  Defecte de separare  27

ACHIZIȚII SPECIFICE SEPARĂRII
  Mișcarea de identificare și separare 29
Mișcarea uterină  30
Mișcarea de la naștere 30
Înălțarea bipedă 31
  Controlul sfincterian  33
Jocuri ce pregătesc controlul sfincterian  36
  Hrănirea – de la supt la autoservire  48
Înțărcarea  48
Defecte de înțărcare 49
Suptul și mâncarea  52
Suptul și somnul  54
Mame-hrănitoare  56
Interdicții și constrângeri alimentare  59
Hrănirea ca relație de comunicare și de cunoaștere  68
Mâncarea-joc și jocul cu mâncarea  69
  Comunicarea verbală 72
Limba maternă – spațiu cultural  74
Limbajul copiilor  84
Limbajul „an-tan-te“  91

CONFIGURAȚII INDIVIDUALE ALE PROCESULUI DE SEPARARE
  Relația mamă–copil  100
Desprinderea din simbioză  101
Trăirea psihică de abandon  110
Abandon și adopție 122
Mama care se adaptează copilului său 144
  Importanța tatălui  153
Rolul bărbatului în triadă  155
Rolul civilizator al tatălui  160
  Societatea și independența copilului  165
Societatea  165
Comunitatea 170
Importanța comunității pentru copil  187
  Trăirile copilului 193
Dorințe contrare 194

LIMITE ASIGURĂTOARE PENTRU SEPARARE
  Frustrarea  212
De ce depinde rezistența la frustrare  216
Surse ale frustrării  219
  Interdicțiile 225
Interdicții menite să supună 227
Interdicții menite să asigure desprinderea  232
  Hotarele și hotărârea 235
Izolarea  237
Maturizarea precoce  239
Scindarea de sine  239
Manifestări lipsite de orice control  239
Interdicții excesive autoimpuse  240

IMPORTANȚA JOCULUI ÎN SEPARARE
  Ce este jocul?  242
Importanța terapeutică a jocului  243
Unde este copilul care se joacă?  245
Beneficii și funcții ale jocului  246
Absența jocului 248
  Tipuri de jocuri  254
Jocul şi forma rotundă  255

Bibliografie  269

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu