05/08/2022

DUBLUL. DON JUAN

Autor:Otto Rank
Editura Institutul European
Colectia Eseuri de ieri si de azi
An aparitie :1997
Editia I
Editia originala: Don Juan : une étude sur le double,
Traducerea Maria Vicol
ISBN 973-586-047-3
Nr pagini : 216
Format 130 x 200
Anticariat

Pretul la data postarii : 30 lei pe okazii, lei la elefant, lei la libris
Disponibilitate BCU
epub aici (ed.franceza)


        La copil, eul se manifestă cu putere dominatoare, pentru că reprezintă realitatea mamei, adică forţa de rezistenţă şi de atracţie a acesteia. Eul este un "lexem " somatic de natură maternă, ce-l menţine pe individ copil toată viaţa, la dispoziţia unei mentalităţi uterine şi colective. Dacă în stadiul nevrozei primare eul (le moi) se prezintă mai slab, cu alte cuvinte rezistenţa mamei se dovedeşte a fi diminuată, iar, prin compensare, şinele mai puternic, individul are şansa să se elibereze demamă, aliindu-se tatălui. Căci şinele este un "lexem" somatic imaginaţia sa, in artă, in religie, în mitologie, dar eşmmâ dezastruos în nevroză" (Op. cit.,p. 45-46). 
        Demersul lui Otto Rank pleacă totdeauna de la Freud. Cînd şi-a supraintitulat Voinţa de fericire cu sintagma Dincolo de freudism, el rămînea, în felul său, fidel maestrului. Mai precis, îl continua. Astăzi, puţini sunt cei care se îndoiesc de o asemenea posibilă situare în paradox. J.-B. Pontalis, unul dintre freudienii de marcă în psihanaliza contemporană, îşi subintitulează o carte, Atracţia visului, într-un mod destul de derutant: Dincolo de psihanaliză. Ca să revenim, Freud a fost primul care a disociat în serii psihotice tipurile de manifestare spirituale şi artistice. El spunea că isteria favorizează creaţia, iar în nevroza obsesională se poate urmări constituirea sentimentului religios, ca şi speculaţia filosofică. Nu ne apare limpede în ce măsură acestea se confirmă cu mijloace psihiatrice; fiind vorba de religie şi de filosofic, ne aşteptam mai curînd la despărţirea decît la unirea lor, de vreme ce operează cu instrumente conceptuale şi tehnici retorice opuse. Otto Rank speculează, totuşi, asemenea sugestii freudiene, transformînd universul nevrotic în cosmotic, de unde se poate deduce „o concepţie mitologică asupra lumii". Imaginile infantile se proiectează spre natură, cu alte cuvinte filogeneza se deschide către ontogeneză, microcosmosul întîmpină macrocosmosul. Aceste corelaţii lămuresc împrejurările dramatice, sub raport psihologic, în care ia naştere individul, cum omul devine umanitate prin actele sale de voinţă, concretizate în mitologie (religie), artă, filosofie. Una dintre invenţiile sale teoretice vizînd creaţia în general este adaptarea simbolică. Autorul urmează aici o teză din Lumea ca voinţă şi reprezentare de Schopenhauer: lumea este reprezentarea mea: ea poartă toată încărcătura eului, a lui moi, deci se revendică integral de la spiritul matern.

        Otto Rank (1884 -1939) a fost un psihanalist austriac, scriitor, profesor si terapeut,  si totodata  "mana dreapta" a lui Freud pentru aproape douazeci de ani, pentru ca mai apoi sa devina un binecunoscut dizident al acestuia.
        Aduce contributii valoroase ultimelor editii ale cartii Interpretarea viselor . 
        Rank a fost primul care a sustinut faptul ca separarea de gandurile invechite, emotii si conduite este chintesenta cresterii si dezvoltarii psihologice. El a cercetat cum fiintele umane pot invata sa-si afirme vointa in cadrul relatiilor si a pledat pentru un nivel maxim de individuare in cadrul unui nivel maxim de apropiere. El este cel care introduce terapia aici si acum, terapie care nu va fi acceptata de Asociatia Americana de Psihanaliza si de Asociatia Internationala de Psihanaliza decat peste o jumatate de secol. Este considerat de Rollo May  ca fiind cel mai important precursor al terapiei existentiale
        Rank a lucrat ca secretar al Asociatiei Internationale de Psihanaliza, fondata de Freud. (dupa prez edit Herald)

Din lucrarile sale traduse la noi:

Dublul. Don Juan, Institutul european, 1997
Psihologia si sufletul - Un studiu despre originea, evolutia si natura sufletului, Herald 2010
Mitul nasterii Eroului. O interpretare psihologica a mitologiei, Herald 2012
Trauma nasterii. Semnificatie ei pentru psihanaliza, Trei 2021

Cuprins: (luat dupa ed. franceza)


Dublul

1 Problema Eului
2 Tema dublului în literatură
3 Divizarea personalității
4 Umbra, reprezentare a sufletului
5 Reflecția, simbol al narcisismului
6 Concepția dualistă a sufletului și cultul Gemenilor
7 Credința în nemurirea sufletului

Don Juan

1 Dezvoltarea caracterului lui Don Juan în literatură
2 Împărțirea personalității în maestru și valet
3 Eroul și dublul lui
4 Oaspetele de piatră
5 Frica primordială a lui Talion
6 Eroul neidealizat
7 Rolul femeii
8 Explicația psihologică a poetilor
9 Decadența eroului

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu