Autor: Alin Gavreliuc
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie : 2006
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 973-46-0408-2
Nr pagini : 272
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 39 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf aici
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie : 2006
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 973-46-0408-2
Nr pagini : 272
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 39 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf aici
Cum ajungem sa ne descoperim ca parte deopotriva fragila, dar autonoma si acaparatoare a lumii? In ce fel ne articulam identitatea de sine? Este personalitatea doar o suma de trasaturi stabile si durabile sau o entitate fluida, modelata de context? Cum interpretam destinul nostru social? Ce amenintari ne pindesc dincolo de ceea ce se vede limpede in societate? Miza principala a volumului este sa va incite sa cautati propriul raspuns la aceste intrebari. Pornind de la registrul minimei interactiuni, asociat indeosebi nivelului intrapersonal, lucrarea parcurge, succesiv, etapele deschiderii de sine – autoperceptia, autoprezentarea si autodezvaluirea –, surprinzind mecanismele metabolismului cognitiv, afectiv si comportamental al omului. Se urmaresc apoi doua teme vitale pentru interactiunea umana: atractia interpersonala si dragostea ca fenomen psihosocial, ajungindu-se in final la descrierea lumii sociale ca scena si investigarea identitatii, memoriei si reprezentarilor sociale.
Alin Gavreliuc este profesor universitar doctor la Catedra de Psihologie din cadrul Facultatii de Sociologie si Psihologie a Universitatii de Vest din Timisoara, doctor în Psihologie socială al Universităţii din Bucureşti (2003). Este membru al Asociaţiei Internaţionale de Psihologie Interculturală – IACCP (International Association for Cross-Cultural Psychology). A efectuat doua stagii masterale la Universitatea Paris X (1998) si la Colegiul Erasmus din Bruxelles (1999). A semnat, ca autor sau coautor, numeroase lucrari si a publicat peste 55 de studii si articole in reviste sau volume de specialitate din tara si strainatate.
Dintre volumele publicate:
Psihologia interculturala. Repere teoretice si diagnoze romanesti, Polirom 2011
De la relatiile interpersonale la comunicarea sociala. Psihologia sociala si stadiile progresive ale articularii sinelui (editia a II-a, Editura Polirom, 2006),
Psihologia sociala si dinamica personalitatii. Acumulari, sinteze, perspective, Polirom 2019
Cuprins:
Cuvînt înainte 9
Identitatea psihologiei sociale 11
Definitii alternative ale psihologiei sociale 11
Scurtã istorie a psihologiei sociale 12
Specificul abordãrii psihologiei sociale 20
Prezenta "celuilalt" 23
"Celãlalt" ca realitate antropologicã 23
Facilitarea socialã 24
Frînarea socialã 29
Interactiunea cu celãlalt 33
Perspectiva asupra raporturilor interpersonale oferitã de interactionismul simbolic 33
Teoriile constructiviste ale personalitãtii 35
Autoperceptia si autoprezentarea 37
Autodezvãluirea 47
Construirea sensului lumii sociale 53
Teoriile atribuirii 53
Stereotipurile sociale definire, trãsãturi, functie socialã 64
Fenomenul disonantei cognitive 67
Stereotipurile si gîndirea dogmaticã 70
Atitudinile sau raportarea selectivã fatã de obiectele lumii sociale 73
Definirea atitudinilor 73
Formarea atitudinilor 75
Ipoteza convergentei/divergentei între atitudini, opinii si comportamente 79
Prejudecata si discriminarea sau raportarea stereotipã la celãlalt 85
Prejudecata între concept si realitate socialã 85
Discriminarea ca prejudecatã în act 90
Temeiurile prejudecãtii 92
Strategii de învingere a prejudecãtilor 96
Atractia interpersonalã 101
Rolul afectelor în generarea atractiei 101
Motivatia cunoasterii "celuilalt" 107
Rolul similaritãtii în atractie 117
Dragostea ca fenomen psihosocial 121
Dragostea si stilurile de atasament 121
Dragostea, o definitie ambiguã. Teoria emotiilor 126
Tipuri de dragoste 132
Modelul triunghiular al dragostei 136
Tipurile de cupluri si diversitatea interculturalã a fetelor dragostei 138
Construirea scenariilor sociale: autoconfirmarea profetiilor 143
Istoria conceptului 143
Aplicarea fenomenului autoconfirmãrii profetiei 145
Modelul teoretic al autoconfirmãrii profetiilor 150
Scenarii perverse în grup: deindividualizarea 154
Dramaturgia socialã 159
Lumea socialã ca scenã sau recuperarea subiectivitãtii 159
Stigmatul ca joc social si simbolic 165
Un exemplu extrem al puterii rolului 168
Opinia publicã Fenomen psihosocial. Comunicarea socialã 171
Scurtã istorie a afirmãrii vointei populare 171
Fenomenul masificãrii si modernitatea 172
Opinia publicã si ambiguitatea ariei sale semantice 174
Sistemul opiniei publice si mentalitatea 175
Cîmpul problematic al psihosociologiei opiniei publice ca demers particular al psihologiei sociale 177
Publicul privit ca reper terminologic 178
Raportul atitudini/opinii 178
Tipologia publicurilor 180
Comunicarea socialã ca proces 181
Informare, dezinformare 184
Raportul publicitate/reclamã în cadrul paradigmei comunicãrii sociale 185
Propaganda si persuasiunea 187
Definirea propagandei. Propaganda ca fenomen psihosocial 187
Formele propagandei 189
Fete ale propagandei 190
Un model psihosocial al propagandei 193
Propaganda ca formã de comunicare si stagiile analizei propagandei 194
Persuasiunea si circulatia socialã a stereotipurilor. Definirea persuasiunii 196
"Cãile persuasiunii" 196
Tintele persuasiunii. "Ancorele" 199
Factorii reusitei în persuasiune 201
Modele de rezistentã la persuasiune 206
Identitatea socialã 207
Avatarurile identitãtii un excurs epistemologic în miezul definitiei identitare 207
Teorii asupra identitãtii 208
Conceptul de self 212
Identitate personalã versus identitate socialã 217
Memoria socialã 221
Memoria socialã ca nucleu al definitiilor identitare 221
Istoria oralã ca recuperare a unei memorii "condamnate" 224
Reprezentãrile sociale 231
Reprezentãrile sociale clarificare terminologicã 231
Construirea reprezentãrilor sociale 232
Bibliografie 239
Index 263
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu