15/09/2022

DE LA RELATIILE INTERPERSONALE LA COMUNICAREA SOCIALA. Psihologia sociala si stadiile progresive ale articulării sinelui

Autor: Alin Gavreliuc
Editura Polirom
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie : 2006
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 973-46-0408-2
Nr pagini : 272
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : 39 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
pdf aici


        Cum ajungem sa ne descoperim ca parte deopotriva fragila, dar autonoma si acaparatoare a lumii? In ce fel ne articulam identitatea de sine? Este personalitatea doar o suma de trasaturi stabile si durabile sau o entitate fluida, modelata de context? Cum interpretam destinul nostru social? Ce amenintari ne pindesc dincolo de ceea ce se vede limpede in societate? Miza principala a volumului este sa va incite sa cautati propriul raspuns la aceste intrebari. Pornind de la registrul minimei interactiuni, asociat indeosebi nivelului intrapersonal, lucrarea parcurge, succesiv, etapele deschiderii de sine – autoperceptia, autoprezentarea si autodezvaluirea –, surprinzind mecanismele metabolismului cognitiv, afectiv si comportamental al omului. Se urmaresc apoi doua teme vitale pentru interactiunea umana: atractia interpersonala si dragostea ca fenomen psihosocial, ajungindu-se in final la descrierea lumii sociale ca scena si investigarea identitatii, memoriei si reprezentarilor sociale.

            Alin Gavreliuc este profesor universitar doctor la Catedra de Psihologie din cadrul Facultatii de Sociologie si Psihologie a Universitatii de Vest din Timisoara, doctor în Psihologie socială al Universităţii din Bucureşti (2003)Este membru al Asociaţiei Internaţionale de Psihologie Interculturală – IACCP (International Association for Cross-Cultural Psychology). A efectuat doua stagii masterale la Universitatea Paris X (1998) si la Colegiul Erasmus din Bruxelles (1999). A semnat, ca autor sau coautor, numeroase lucrari si a publicat peste 55 de studii si articole in reviste sau volume de specialitate din tara si strainatate. 

         Dintre volumele publicate:
Psihologia interculturalaRepere teoretice si diagnoze romanesti, Polirom 2011
De la relatiile interpersonale la comunicarea sociala. Psihologia sociala si stadiile progresive ale articularii sinelui (editia a II-a, Editura Polirom, 2006), 
Psihologia sociala si dinamica personalitatii. Acumulari, sinteze, perspective, Polirom 2019

Cuprins:

Cuvînt înainte  9

Identitatea psihologiei sociale  11
Definitii alternative ale psihologiei sociale  11
Scurtã istorie a psihologiei sociale  12
Specificul abordãrii psihologiei sociale  20
Prezenta "celuilalt"  23
"Celãlalt" ca realitate antropologicã  23
Facilitarea socialã  24
Frînarea socialã  29
Interactiunea cu celãlalt  33
Perspectiva asupra raporturilor interpersonale oferitã de interactionismul simbolic  33
Teoriile constructiviste ale personalitãtii  35
Autoperceptia si autoprezentarea  37
Autodezvãluirea  47
Construirea sensului lumii sociale  53
Teoriile atribuirii  53
Stereotipurile sociale  definire, trãsãturi, functie socialã  64
Fenomenul disonantei cognitive  67
Stereotipurile si gîndirea dogmaticã  70
Atitudinile sau raportarea selectivã fatã de obiectele lumii sociale 73
Definirea atitudinilor  73
Formarea atitudinilor  75
Ipoteza convergentei/divergentei între atitudini, opinii si comportamente  79
Prejudecata si discriminarea sau raportarea stereotipã la celãlalt  85
Prejudecata  între concept si realitate socialã  85
Discriminarea ca prejudecatã în act  90
Temeiurile prejudecãtii  92
Strategii de învingere a prejudecãtilor  96
Atractia interpersonalã 101
Rolul afectelor în generarea atractiei  101
Motivatia cunoasterii "celuilalt"  107
Rolul similaritãtii în atractie  117
Dragostea ca fenomen psihosocial  121
Dragostea si stilurile de atasament  121
Dragostea, o definitie ambiguã. Teoria emotiilor   126
Tipuri de dragoste   132
Modelul triunghiular al dragostei  136
Tipurile de cupluri si diversitatea interculturalã a fetelor dragostei  138
Construirea scenariilor sociale: autoconfirmarea profetiilor  143
Istoria conceptului   143
Aplicarea fenomenului autoconfirmãrii profetiei  145
Modelul teoretic al autoconfirmãrii profetiilor  150
Scenarii perverse în grup: deindividualizarea  154
Dramaturgia socialã  159
Lumea socialã ca scenã sau recuperarea subiectivitãtii  159
Stigmatul ca joc social si simbolic  165
Un exemplu extrem al puterii rolului  168
Opinia publicã  Fenomen psihosocial. Comunicarea socialã  171
Scurtã istorie a afirmãrii vointei populare  171
Fenomenul masificãrii si modernitatea  172
Opinia publicã si ambiguitatea ariei sale semantice  174
Sistemul opiniei publice si mentalitatea  175
Cîmpul problematic al psihosociologiei opiniei publice ca demers particular al psihologiei sociale  177
Publicul privit ca reper terminologic  178
Raportul atitudini/opinii  178
Tipologia publicurilor  180
Comunicarea socialã ca proces  181
Informare, dezinformare  184
Raportul publicitate/reclamã în cadrul paradigmei comunicãrii sociale  185
Propaganda si persuasiunea  187
Definirea propagandei. Propaganda ca fenomen psihosocial  187
Formele propagandei  189
Fete ale propagandei  190
Un model psihosocial al propagandei  193
Propaganda ca formã de comunicare si stagiile analizei propagandei  194
Persuasiunea si circulatia socialã a stereotipurilor. Definirea persuasiunii  196
"Cãile persuasiunii"  196
Tintele persuasiunii. "Ancorele"  199
Factorii reusitei în persuasiune  201
Modele de rezistentã la persuasiune  206
Identitatea socialã  207
Avatarurile identitãtii  un excurs epistemologic în miezul definitiei identitare  207
Teorii asupra identitãtii  208
Conceptul de self  212
Identitate personalã versus identitate socialã  217
Memoria socialã  221
Memoria socialã ca nucleu al definitiilor identitare  221
Istoria oralã ca recuperare a unei memorii "condamnate"  224
Reprezentãrile sociale  231
Reprezentãrile sociale  clarificare terminologicã  231
Construirea reprezentãrilor sociale  232

Bibliografie  239
Index  263


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu