Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie :2022
Editia I
ISBN 978-606-31-1533-2
Nr pagini : 336
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 75 lei la Editura, 75,12 lei la carturesti, 75,12 lei la libris
previzualizare google books
Descrierea editurii:
Ne-am dorit ca aceasta lucrare sa fie asimilata unei structuri pe baza careia cercetatorii interesati de domeniul istoriei stiintei ar putea reconstitui evolutia psihologiei stiintifice in Romania. Consideram ca aceasta tema este importanta din doua motive. Pe de-o parte, evolutia stiintei in Romania a cunoscut un parcurs atipic - dupa emulatia occidentala din cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea si prima jumatate a secolului XX, instaurarea regimului totalitar comunist in 1947/1948 a dus la o oarecare alterare a acestui curs, in special in domeniul stiintelor sociale si umaniste. Ulterior, dupa democratizarea initiata incepand cu anul 1989, procesul de recon-structie stiintifica reprezinta in sine o etapa demna de atentia cercetatorilor evolutiei ideilor si practicii stiintifice.
Dincolo insa de aceasta abordare "verticala" ce implica analiza evolutiei institutional-stiintifice, domeniul psihologiei necesita o atentie speciala pe fondul sensibilitatii majore in raport cu eventualele interferente ideologice. Acesta este cel de-al doilea motiv pentru care este importanta initierea unei asemenea analize "orizontale" asupra continutului stiintific si a ideilor care contribuie reprezentarea psihicului uman intr-o anumita perioada. Am incercat sa sistematizam cele doua abordari majore, astfel incat sa devina accesibile unei analize de profunzime din partea comunitatii stiintifice, aceasta fiind si cheia in care consideram ca trebuie inteles acest demers. Ne-am straduit in primul rand sa oferim o imagine clara asupra etapelor dezvoltarii psihologiei in Romania, incadrandu-le in contextul istoric specific (in special institutional si politic/ideologic).
De asemenea, am incercat ca pentru fiecare etapa prezentata sa punem la dispozitia cititorilor cele mai importante repere ale productiei stiintifice, fara insa a ne asuma si o interpretare calitativa, care consideram ca ar fi posibila doar ca demers colectiv. - Julien-Ferencz Kiss
Julien-Ferencz Kiss este doctor in psihologie, Lector universitar la Universitatea din Oradea
Cuprins:
Prefată 11
Cuvănt-inainte (Prof.univ.dr.Mihai Anttei 12
Listă de abrevieri. 15
PARTEA I
1. INTRODUCERE 17
1.1. Pentru ce o istorie a psihologiei rornăneşti? 17
1.2. Istoriografia psihologiei in România .20
1.2.1. Studii şi cercetări 20
1.2.2. Perioada acoperită 33
1.2.3. Metodologia folosită 33
1.3. Istoriografie şi epistemologie 34
PARTEA a II-a
2. REFORMA METODOLOGICĂ ŞI NOUA ISTORIE A PSIHOLOGIEI 37
2.1. O nouă paradigmă istoriografic-metodologică — „Noua istorie a psihologiei" 37
2.2. Perspective metodologice fundarnentale 40
2.2.1. Perspectiva critică 40
2.2.2. Perspectiva externalistă 41
2.2.3. Perspectiva istoristă 42
2.2.4. Utilizarea surselor primare 44
2.3. Tehnici investigative 44
PARTEA a III-a
3. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCĂ PĂNĂ ÎN ANUL 1938 47
3.1. Psihologia implicită 47
3.1.1. Elemente de protopsihologie in cultura rornânească 47
3.1.2. Dezvoltarea societătii romăneşti şi promovarea cunoştintelor psihologice in secolul al XIX-lea 52
3.2. Psihologia explicită 57
3.2.1. Geneza şi dezvoltarea psihologiei ca ştiintă experimentală in România 57
PARTEA a IV-a
4. PSIHOLOGIA ROMĂNEASCĂ INTRE ANII 1938 şi 1947 71
4.1. Contextul social şi psihologia 71
4.2. Psihologia romaneasră pe plan internaţional 74
4.3. UniversItăţile, societăţile ştiintifice şi jurnalele de psihologie 75
4.4. Activitatea stiintifica 76
4.4.1. Psihologia educaţională şi şcolară 77
4.4.2. Testarea psihologică 79
4.4.3. Psihologia muncii . 80
4.4.6. Psihologia sociala 85
4.4.7. Psihologia vărstebr 86
4.4.8. Metodologia cercetării 86
4.4.9. Psihofiziologia 88
4.4.10.Psihologia judiciara 89
4.4.11. Psihologia artei 89
4.4.12. Psihanaliza 90
4.4.13. Psihopedagogia specială 90
4.4.14. Psihologia generală şi alte domenii 90
4.4.15. Psihologia animală 92
4.4.16. Psihopatologla 93
4.4.17. Psihologla consonantistă 94
5. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCĂ INTRE ANII 1948 şi 1955 95
5.1. Psihologie totalitarism 95
5.2. Pslhologie si ideologie - mutaţia conceptuală in problernatica obiectului psihologiei 98
5.3. Prigoana psihologilor 99
5.4. Activitatea stiintifica 101
6. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCĂ INRE ANII 1956 si 1964 105
6.1. Renaşterea institutională a psihologiei 105
6.2. Deficite fundamentale 108
6.3. Activitatea ştfintifică 110
6.3.1. Psihologia educatională si scolara 110
6.3.2. Psihopedagogia specială 114
6.3.3. Psihologia vârstelor 114
6.3.4. Psiholingvistică şi comunicare 115
6.3.5. Psihofiziologia 117
6.3.7. Psihologia socială 118
6.3.8.1storia psihologiei 118
6.3.9. Psihologia judiciară 120
6.3.10. Psihologia sportului 121
6.3.11. Psihologia generală alte domenii 121
6.3.12. Psihopatologia 122
6.3.13. Psihologia muncii 123
6.3.14. Procese psihice 125
6.3.15. Pslhologla artei 126
7. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCA INTRE ANII 1965 şi 1976 127
7.1. Psihologia in societatea socialistă romănească 127
7.2. Deschiderea internaţională 128
7.3. Activitatea ştfinfifică 133
7.3.1. Psihologia educaţională şi şcolara 133
7.3.2. Psihologia muncii şi organizaţională 136
7.3.3. Psihologia personalităţii 142
7.3.4. Psihopedagogia specială 143
7.3.5. Psihofiziologia 145
7.3.6. Procese psihice 146
7.3.7. Psihologia vârstelor 149
7.3.8. Psihopatologla şi psihoterapia 150
7.3.9. Psihologia sociala 152
7.3.10. Testarea şi evaluarea psihologică 154
7.3.13. Psiholingvistică şi comunicare 157
7.3.14. Psihologia sportului 158
7.3.15. Psihologie judiciară 158
7.3.16. Psihanaliză psihosexologie 158
7.3.17. Metodologia cercetării 159
7.3.18. Psihologie animală 159
7.3.19. Psihologia generală şi alte domenii 160
8. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCĂ INTRE ANII1977 şi1989 162
8.1. Interferente totalitare 162
8.2. Episodul „Meditaţia Transcendentală" 164
8.3. Pslhologia românească după mornentele 1977 şi 1982 167
8.4. Pslhologia rornânească pe plan internaţional 169
8.5. Activitatea ştiinţifică 171
8.5.1. Procese psihice 172
8.5.2. Psihologia clinica 174
8.5.3. Psihologia educaţională şi şcolară 178
8.5.4. Psihologia muncii şi organizaţională 180
8.5.5. Psihologia personalităţii 185
8.5.6. Psihopedagogla speclală 188
8.5.7. Psihologia sociala 189
8.5.8. Psihofiziologia 192
8.5.9. Psihologia vărstelor 193
8.5.10. Psihologia sportului 193
8.5.11. Psihologie judiciară şi militară 195
8.5.12. Psihodiagnostic şi evaluare 196
8.5.13. Psihologia artei 198
8.5.14. Psihologia relaţiilor si psihosexologia 198
8.5.15. Comunicare şi psiholingvistică 199
8.5.16. Psihanaliză, Psihologie umanista şi Psihologie consonantista 199
8.5.17. Metodologia cercetarii 200
8.5.18. Istoria psihologiei 200
8.5.19. Lucrări de popularizare 201
8.5.20. Psihologie generală alte domenii 202
9. PSIHOLOGIA ROMANEASCĂ INTRE ANII 1990 si 2004 204
9.1. Revirimentul psihologlel în România 204
9.2. Comunitate şi identitate ştilnţitică 206
9.2.1. Asociaţia Psihologilor din România 206
9.2.2. Institutul de Psihologie în cadrul Academiel Române 207
9.2.3. Jurnalele de pslhologle 208
9.2.4. Noi asociaţii şi societăţi ştiinţifice 215
9.3. Reinfiinţarea Invătământului psihologic superior 223
9.3.1. Psihologia in centrele universitare de la Bucureşti, Cluj-Napoca şi laşi 224
9.3.2. Psihologia în noi centre universitare 229
9.4. Activitatea Stiintifica 233
9.4.1. O nouă direcţie a psihologiei academice 233
9.4.2. Psihologia clinica 234
9.4.3. Psihologia educaţională şl şcolară 237
9.4.4. Psihopedagogia specială 240
9.4.5. Consiliere şi psihoterapii 242
9 4.6. Psihologia sociala 244
9.4.7. Psihologia judiciara 246
9.4.8. Psihologia rnuncii si organizaţională 248
9.4.9. Psihologia varstelor 250
9.4.10. Psihodiagnostic si evaluare 251
9.4.11. Psihologia comunicării 253
9.4.12. Psihologia personalităţii 254
9.4.13. Pslhanaliza 254
9.4.14. Psihologia militara 255
9.4.15. Procese pslhice 256
9.4.16. Psihofiziologie 256
9.4.17. Psihologia relaţiilor si psihosexologia 257
9.4.18. Psihologia sportului 258
9.4.19. Psihologia cognitivă 259
9.4.20. Istoria psihologiei 260
9.4.21. Psihologla artei 261
9.4.22. Psihologia religiei 262
9.4.23. Psihologie umanistă şi transpersonală 262
9.4.24. Psihologia reclamei si mass-media 263
9.4.25. Metodologia cercetării 263
9.4.26. Psihologla generală şi alte domenii 264
9.4.27. Lucrări de popularizare 266
10. PSIHOLOGIA ROMÂNEASCA INTRE ANII 2005 şi 2008 269
10.1. Căteva repere privind evoIuţia organizării psihologilor in perioada postdecembristă 269
10.2. Coleglul Psihologilor şi reforma instituţională a psihologiei rornăneşti 271
10.3. Activitatea ştiinţifică 274
10.3. 1. Psihologia clinică 274
10.3. 2. Psihologia educaţională si scolara 276
10.3. 3. Consiliere şi psihoterapii 277
10.3.4. Psihologia sociala 279
10.3. 5. Psihopedagogia specială 279
10.3. 6. Psihologia muncii şi organizaţională 280
10.3. 7. Pslhologia judiciară şi militară 282
10.3. 8. Psihodiagnostic si evaluare 283
10.3. 9. Psihologia comunicării 284
10.3. 10. Psihologia vărstelor 285
10.3. 11. Istorla psihologiei 286
10.3. 12. Psihologia sportului 287
10.3. 13. Psihologia militară 287
10.3. 14. Psihologia personalităţii 288
10.3. 15. Procese psihice 289
10.3. 16. Psihologla cognitivă 289
10.3. 17. Psihologia reclamei şi mass-media. 290
10.3. 18. Psihanaliza 290
10.3. 19. Psihofiziologia 290
10.3. 20. Psihologia artei 291
10.3. 21. Psihologia religiei, Psihologia umanistă şi Psihologia transpersonală 291
10.3. 22. Psihologia relaţiilor şi farniliei 292
10.3. 23. Metodologia cercetării 292
10.3. 24. Psihologia generală şi alte domenii 293
10.3. 25. Lucrări de popularizare 294
PARTEA a V-a
11. TIPARE ŞI FACTORI Al EVOLLIŢIEI PSIHOLOGIEIIN ROMÂNIA 296
Bibllografie 301
Index de nume 322
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu