14/09/2022

PSIHOLOGIA SOCIALA SI DINAMICA PERSONALITATII

Autor: Alin Gavreliuc
Editura Plorom 
Colectia Collegium Psihologie
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7614-9
Nr pagini : 520
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 54,95 lei la Editura, 46,70 lei la elefant, 50,30 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Lucrarea se particularizează în literatura psihosociologică românească nu numai prin cantitatea și calitatea informațiilor, cu precădere din surse anglofone, ci și prin modul ingenios de prezentare. În locul structurii canonice a tratatelor de psihologie socială, în care capitolele coincid cu fenomenele și procesele psihosociale, grupurile umane, comportamentul colectiv, afilierea, agresivitatea etc. sînt inspirat reașezate în cele douăsprezece capitole ale cărții. Și ar mai fi de spus că, pe parcursul întregii lucrări, autorul nu se îndepărtează de abordarea interdisciplinară a fenomenelor și proceselor sociale, interdisciplinaritatea fiind o notă definitorie a psihologiei sociale.” (Septimiu Chelcea)

        Cartea lui Alin Gavreliuc este o aplecare sensibilă și profundă asupra dinamicii personalității umane, așa cum rezultă ea din diversitatea interacțiunilor sociale. Volumul întîmpină nevoile mai multor categorii de cititori. Pe de o parte, satisface necesitățile epistemice ale cercetătorilor și practicienilor care activează în domenii științifice precum psihologie, sociologie, antropologie, filosofie. Pe de altă parte, problematica personalității, prin fațetele sale expuse în această carte, întîmpină și setea de cunoaștere și înțelegere specifică a intelectualilor din alte domenii. Nu mic va fi numărul celor care, dincolo de specificul biografiei lor profesionale, care le conturează un anume mod de a privi lumea, vor afla în paginile acestei lucrări răspunsuri la întrebări esențiale ce privesc subtilitatea ființei umane. Nevoia de înțelegere și rîvna căutării lor vor fi frumos răsplătite prin lectura acestui volum.” (Adrian Opre)

            Alin Gavreliuc este profesor universitar doctor la Catedra de Psihologie din cadrul Facultatii de Sociologie si Psihologie a Universitatii de Vest din Timisoara, doctor în Psihologie socială al Universităţii din Bucureşti (2003)Este membru al Asociaţiei Internaţionale de Psihologie Interculturală – IACCP (International Association for Cross-Cultural Psychology). A efectuat doua stagii masterale la Universitatea Paris X (1998) si la Colegiul Erasmus din Bruxelles (1999). A semnat, ca autor sau coautor, numeroase lucrari si a publicat peste 55 de studii si articole in reviste sau volume de specialitate din tara si strainatate. 

         Dintre volumele publicate:
Psihologia interculturalaRepere teoretice si diagnoze romanesti, Polirom 2011
De la relatiile interpersonale la comunicarea sociala. Psihologia sociala si stadiile progresive ale articularii sinelui (editia a II-a, Editura Polirom, 2006), 
Psihologia sociala si dinamica personalitatii. Acumulari, sinteze, perspective, Polirom 2019

Cuprins:

Umanismul psihologiei sociale (Septimiu Chelcea) 11
O lectură sensibilă şi profundă a dinamicii personalităţii (Adrian Opre) 13
Cuvînt‑înainte  15

Identitatea psihologiei sociale  19
Definiţii alternative ale disciplinei  19
Scurtă istorie a psihologiei sociale  20
Etnocentrismul metodologic şi limitările sale  27
Specificul lecturii realităţii propus de psihologia socială 30
Simpla prezenţă a „celuilalt”  34
„Celălalt” ca realitate antropologică 34
Facilitarea socială  35
Frînarea sau lenea socială  39
Deschiderea către „celălalt”  44
Perspectiva asupra raporturilor interpersonale oferită de interacţionismul simbolic 44
Teoriile constructiviste ale personalităţii  46
Autopercepţia şi autoprezentarea  48
Autodezvăluirea  57
Construirea înţelesului lumii sociale  62
Percepţia socială şi rolul factorilor culturali în percepţie  62
Perceperea persoanelor ca topică centrală a cogniţiei sociale  67
Teoriile implicite ale personalităţii şi formarea impresiilor 69
Raportul dintre informaţia categorială şi cea individualizantă în judecarea „celuilalt 71
Semantica implicită în formarea impresiei despre „celălalt” 73
Teoriile atribuirii 76
Stereotipurile sociale – definire, trăsături, funcţie socială  89
Fenomenul disonanţei cognitive  91
Orbirea alegerii 96
Stereotipurile şi gîndirea dogmatică  98
Raportarea faţă de lumea socială 100
Atitudinile sau raportarea faţă de lume 100
Formarea atitudinilor 102
Relaţia dintre atitudini şi comportamente. Ipoteza convergenţei-divergenţei între atitudini, opinii şi comportamente  108
Prejudecata – între concept şi realitate socială 112
Discriminarea ca prejudecată în act 116
Sursele prejudecăţii  119
Strategii de învingere a prejudecăţilor 123
Comportamentul prosocial 126
Influenţarea celuilalt  132
Formarea normelor  132
Studiul conformismului  137
Conformismul din perspectivă interculturală  141
Obedienţa 143
Influenţa minoritară 161
Influenţa minoritară, devianţa şi rolul culturii  166
„Spaţiul cognitiv” şi „spaţiul de viaţă” din perspectiva teoriei cîmpului a lui Kurt Lewin 168
Stilul de conducere  170
Angajamentul responsabil în sarcină şi performanţa – experimentul clasei mozaic (Jigsaw classroom experiment) 172
Decizia de grup  172
Polarizarea de grup  174
Gîndirea de grup  176
Tehnici de influenţă interpersonală 178
(I)raţionalitatea sinelui în contexte de grup  186
„Iraţionalitatea” raţionalităţii 186
Setul mental sau „pilotul automat” în procesarea cognitivă din viaţa cotidiană 188
Activarea stereotipurilor şi amorsarea simbolică 190
Iluzia introspectivă 191
Mesaje subliminale şi luarea deciziilor 193
Luarea deciziei în condiţii de grup 195
Dileme morale, raţionalitate şi angajament emoţional  207
Şi totuşi, cum putem fi mai „raţionali” în deciziile noastre? Perspectiva furnizată de teoria raţional-emotivă şi comportamentală  209
Interacţiuni sociale complexe: atracţia, dragostea, fericirea  213
Atracţia interpersonală şi rolul afectelor în generarea atracţiei 213
Motivaţia cunoaşterii „celuilalt” 221
Rolul similarităţii în atracţie  234
Dragostea ca apogeu al interacţiunii cu „celălalt”. Dragostea şi stilurile de ataşament  237
Stiluri de ataşament şi orientarea valorică socială  241
Sociosexualitatea şi deschiderea relaţională  242
Dragostea, o definiţie ambiguă. Înţelegerea relaţiilor de dragoste prin intermediul teoriei emoţiilor 243
Emoţii sociale complexe: gelozia 248
Tipologia relaţiilor de dragoste  250
Dragostea ca poveste  253
Modelul triunghiular al dragostei 257
Dragostea şi lectura evoluţionistă a „fenomenului”  259
Tipurile de cupluri şi diversitatea interculturală a feţelor dragostei  266
Fericirea ca „obiect” al cunoaşterii psihosociale  269
Conceptualizări ştiinţifice ale fericirii 270
Teorii laice ale fericirii în context cultural  273
O sinteză a studiilor interculturale privind fericirea  274
Nevoia unei perspective integrative  286
Paradoxul fericirii 287
Studiul Harvard „despre fericire”  288
Paradoxul alegerii  290
Jocul încrederii şi al interdependenţei 293
Jocul încrederii şi echilibrul identitar 293
Dilemele sociale şi jocul interdependenţei 297
Jocul încrederii şi economia comportamentală 301
Minciuna şi economia comportamentală  303
Autocontrolul, amînarea recompensei şi încrederea 306
Nevoia de încredere şi bias-ul pozitivităţii – ipoteza Pollyanna  308
Lumea socială ca scenă 310
Construirea scenariilor sociale – autoconfirmarea profeţiilor. Istoria conceptului 310
Aplicarea fenomenului autoconfirmării profeţiei 312
Mecanismele de autoiluzionare la nivel interpersonal 316
Modelul teoretic al autoconfirmării profeţiilor322
Scenarii perverse în grup – deindividualizarea325
Dramaturgia socială. Lumea socială ca scenă sau recuperarea subiectivităţii 329
Stigmatul ca joc social şi simbolic 334
Efectul Matei în reţelele sociale 337
Un exemplu extrem al puterii rolului: falsa închisoare 338
Puterea rolului şi etichetarea socială 340
„Bunul samaritean” şi puterea factorilor situaţionali în scenariul social 345
Activarea scenariului şi raportarea obiectuală  346
Comunicarea socială şi speciile ei  349
Opinia publică. Scurtă istorie a afirmării voinţei populare  349
Fenomenul masificării şi modernitatea  350
Opinia publică şi ambiguitatea ariei sale semantice  352
Sistemul opiniei publice şi mentalitatea  354
Cîmpul problematic al psihosociologiei opiniei publice ca demers particular al psihologiei sociale 356
Publicul privit ca reper terminologic  356
Raportul atitudini-opinii 357
Remodelarea deciziilor, salienţa morţii şi teoria managementului terorii  359
Ce anume mai animă masele? Exemplul privării relative  362
Tipologia publicurilor  364
Comunicarea socială ca proces  365
Informare, dezinformare  367
Raportul publicitate-reclamă în cadrul paradigmei comunicării sociale 369
Propaganda ca fenomen psihosocial  370
Formele propagandei  371
Feţe ale propagandei 372
Un model psihosocial al propagandei 375
Propaganda ca formă de comunicare şi stagiile analizei propagandei 376
Persuasiunea şi circulaţia socială a stereotipurilor. Definirea persuasiunii 378
„Căile persuasiunii”  378
Ţintele persuasiunii. „Ancorele”  381
Factorii reuşitei în persuasiune  383
Modele de rezistenţă la persuasiune  388
Fundalul valoric şi al mentalităţilor  390
Identitatea socială. Un excurs epistemologic în miezul definiţiei identitare 390
Teorii asupra identităţii 391
Conceptul de Self  394
Identitatea socială în epoca globalizării şi amprentele digitale  401
Identitate personală vs identitate socială  403
Memoria socială ca nucleu al definiţiilor identitare 406
Istoria orală ca recuperare a unei memorii „condamnate” 410
Reprezentările sociale ca gramatică a lecturii realului 414
Construirea reprezentărilor sociale 415

Bibliografie  423
Index de nume 489
Index de termeni  513

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu