07/09/2022

MECANISME PSIHOLOGICE DE INFLUENTARE A ATITUDINILOR: abordare experimentala


Autor: Vasile Marineanu
Editura Militara
An aparitie : 2013
Editia I
ISBN 978-973-32-0916-4
Nr pagini : 200
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf aici (pus la dispozitie de autor)



Lucrarea domnului Vasile Marineanu se centrează pe investigarea unei probleme nu numai extrem de actuale, ci şi, să recunoaştem, fascinante pentru psihologie, şi anume influenţarea atitudinilor. Atitudinile, cu întregul lor cortegiu de aspecte – formare, diagnoză, schimbare – au constituit multă vreme subiectul predilect al psihologiei. Studiul lor redevine în actualitate în perioadele de transformare socială care antrenează modificări importante în psihicul uman şi în personalitatea umană. 
Inspirându-se din noile teorii privind modelarea bazei de cunoştinţe şi din rezultatele cercetărilor ultimilor ani asupra percepţiei şi memoriei, autorul încearcă, prin intermediul cunoaşterii sociale asociative, să pătrundă într-o nouă şi incitantă dimensiune oferită de posibilitatea influenţării indirecte a atitudinilor. Prof. univ. dr. MIELU ZLATE

        Vasile Marineanu (n. 1968) este psiholog militar, șeful Centrului Național Militar de Psihologie și Sănătate Comportamentală din Ministerul Apărării Naționale, președinte și membru fondator al Societății de Psihologie Militară și conf. univ. dr. asociat în Departamentul de psihologie al Universității din București, unde susține cursurile Psihologie clinică, Pregătire psihologică și managementul incidentelor critice. 

        Dintre lucrarile sale:

Mecanisme psihologice de influentare a atitudinilor. Abordare experimentala, Militara 2013
Dezvoltarea competentelor interculturale. Ghid pentru militarii romani participanti la misiuni în afara teritoriului statului român (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Manual pentru pregatirea psihologica si controlul stresului operational (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Interventia in criza si primul ajutor psihologic. Ghid operațional (coautor), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2016

Cuprins:

Prefaţă  5
Introducere 13

PARTEA I. Probleme general-teoretice privind influenţarea atitudinilor  15

Capitolul 1
INTRODUCERE ÎN PROBLEMATICA INFLUENŢĂRII ATITUDINILOR  17
1.1. Influenţare, atitudine – delimitări conceptuale  17
1.2. Atitudinile implicite – o nouă preocupare în psihologia atitudinilor 25
Capitolul 2
COORDONATE PSIHOLOGICE ŞI SOCIALE ALE INFLUENŢĂRII ATITUDINILOR 29
2.1. Inconştientul – premisă a unei noi perspective de influenţare a atitudinilor  29
2.2. Rolul conceptelor sociale în formarea şi influenţarea atitudinilor 34
      2.2.1. Relaţia atitudini–valori–concepte sociale 34
      2.2.2. Distorsiuni ale procesului evaluativ generate de acţiunea conceptelor sociale  36
2.3. Aspecte sociocognitive implicate în procesul de influenţare a atitudinilor  43
      2.3.1. Rolul elementelor de stil cognitiv în formarea şi influenţarea atitudinilor  43
      2.3.2. Categorizarea şi importanţa diferenţierii categoriale în procesul de influenţare a atitudinilor 46
2.4. Raportul conştient–inconştient în contextul influenţării atitudinilor 52
Capitolul 3
MECANISME ŞI STRATEGII ALE INFLUENŢĂRII ATITUDINILOR  59
3.1. Mecanismele influenţării atitudinilor 59
3.2. Strategii de influenţare a atitudinilor  82

PARTEA a II-a. Obiectivele, ipotezele şi metodologia cercetării procesului de influenţare a atitudinilor  89

Capitolul 4
OBIECTIVELE ŞI IPOTEZELE CERCETĂRII PROCESULUI DE INFLUENŢARE A ATITUDINILOR  91
Capitolul 5
METODOLOGIA CERCETĂRII PROCESULUI DE INFLUENŢARE A ATITUDINILOR  95
5.1. Schema experimentală 95
      5.1.1. Alegerea variabilelor explanatorii  95
      5.1.2. Situaţiile experimentale 97
      5.1.3. Desfăşurarea experimentului  97
5.2. Măsurarea variabilei dependente 100
      5.2.1. Măsurarea directă (prin autoevaluare 100
      5.2.2. Măsurarea indirectă (testul de asociere implicită – TAI)  110
5.3. Măsurarea variabilelor independente de tip „O”  124
      5.3.1. Inventarul de concepte sociale  124
      5.3.2. Identificarea stilului cognitiv dominant 131
Capitolul 6
METODE STATISTICE FOLOSITE ÎN PRELUCRAREA ŞI ANALIZA INFORMAŢIEI PSIHOLOGICE 135
6.1. Indicatori sintetici folosiţi în prezentarea şi analiza datelor experimentale 135
6.2. Metodologia verificării diferenţei statistice dintre variabilele analizate 136
      6.2.1. Tehnici unifactoriale 136
      6.2.2. Tehnicile multifactoriale  139
Capitolul 7
PREZENTAREA, ANALIZA ŞI INTERPRETAREA DATELOR 143
7.1. Ipoteze referitoare la rolul conceptelor sociale şi a stilului cognitiv  143
7.2. Ipoteze referitoare la mecanismele de prelucrare a informaţiilor  159

CONSIDERAŢII FINALE 169

BIBLIOGRAFIE  173
ANEXE  179

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu