05/01/2018

PRACTICA SUPERVIZATA IN PSIHOLOGIA CLINICA VALIDATA STIINTIFIC

Autor: Vasile Marineanu
Editura: ASCR Cluj Napoca
Colectia Psihologul expert
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-977-000-9
Nr pagini : 422
Format 165 x 240
Pretul la data postarii : 45 lei la Editura, lei la cartepedia, 52 lei la librarie.net
Contine CD-ROM: 94 de materiale de lucru multiplicabile



Descrierea editurii:

       Lucrarea ne învaţă cum să formăm psihologi profesionişti, după modele existente la nivel internaţional, capabili să funcţioneze eficient oriunde în această lume globalizată.
Profesor universitar dr. Daniel David

     Studenții, profesorii și practicienii în domeniul psihologiei clinice validate științific vor găsi în această carte practici recomandate pentru supervizarea în psihoterapia CBT; strategii relaționale în supervizarea clinică multiculturală; rapoarte autoevaluative utilizate în practica supervizată CBT; fişe de lucru utilizate în practica clinică supervizată pentru diferite tipuri de probleme psihologice, pentru probleme de alimentație, pentru probleme de anxietate; resurse informative pentru clienţi/pacienţi utilizate pe timpul practicii clinice supervizate; CD-ROM cu 94 de materiale de lucru multiplicabile.
         Valoarea acestei lucrări este recomandată de expertiza valoroasă a specialistului care este autorul. Vasile Marineanu este şeful Centrului de investigaţii sociocomportamentale din Ministerul Apărării Naţionale şi cadru didactic asociat în Departamentul de psihologie al Universităţii din Bucureşti. Este absolvent al Academiei Forţelor Aeriene (1989), al Facultăţii de Psihologie din Universitatea Bucureşti (1996) și al Centrului European pentru Studii Strategice de Securitate „George C. Marshall”, Germania (2001).

        Vasile Marineanu (n. 1968) este psiholog militar, șeful Centrului Național Militar de Psihologie și Sănătate Comportamentală din Ministerul Apărării Naționale, președinte și membru fondator al Societății de Psihologie Militară și conf. univ. dr. asociat în Departamentul de psihologie al Universității din București, unde susține cursurile Psihologie clinică, Pregătire psihologică și managementul incidentelor critice. 

        Dintre lucrarile sale:

Mecanisme psihologice de influentare a atitudinilor. Abordare experimentala, Militara 2013
Dezvoltarea competentelor interculturale. Ghid pentru militarii romani participanti la misiuni în afara teritoriului statului român (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Manual pentru pregatirea psihologica si controlul stresului operational (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Interventia in criza si primul ajutor psihologic. Ghid operațional (coautor), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2016

Cuprins:

Prefaţă /9
Cuvânt introductiv /11

PARTEA I
PROBLEME GENERAL–TEORETICE PRIVIND Practica SUPERVIZATĂ ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ VALIDATA STIINTIFIC

Capitolul 1. Introducere în problematica practicii supervizate în psihologia clinică
validată științific /17
1.1. Delimitări conceptuale /17
      1.1.1. Ce este psihologia clinică validată științific? /17
      1.1.2. Ce este supervizarea şi de ce este importantă? /19
      1.1.3. Supervizare versus Psihoterapie /19
      1.1.4. Supervizare versus Consultare /21
1.2. Principii ale supervizării în psihologia clinică validată științific /22
      1.2.1. Scopul şi obiectivele trainingului în psihologia clinică /22
      1.2.2. Alegerea unui supervizor/consultant /24
      1.2.3. Etapele procesului de supervizare /25
      1.2.4. Relaţia de supervizare /25
      1.2.5. Aspecte etice ale procesului de supervizare /26

Capitolul 2. Strategii şi tehnici de supervizare în psihologia clinică validată ştiinţific /28
2.1. Caracteristici ale supervizării clinice eficiente /28
2.2. Strategii de supervizare în psihologia clinică validată științific /31
2.3. Tehnici de supervizare în psihologia clinică validată științific /35

Capitolul 3. Competenţe în cadrul procesului de supervizare în psihologia clinică
validată ştiinţific /38
3.1. Orientarea educaţională în supervizare /38
3.2. Competenţe aşteptate de la clinicienii în supervizare /39
      3.2.1. Competenţe de bază şi competenţe specifice /39
      3.2.2. Atestări în domeniul psihologiei clinice /42
            3.2.2.1. Competenţele psihologului atestat în psihologia clinică /42
            3.2.2.2. Competenţele psihologului atestat în consiliere psihologică /43
            3.2.2.3. Competenţele psihoterapeutului /43
      3.2.3. Evaluarea nevoilor de pregătire ale clinicienilor supervizați /44
3.3. Competenţele supervizorului în CBT /45
      3.3.1. Expertiza de supervizor în CBT /45
      3.3.2. Adaptarea supervizării la nevoile de formare ale persoanei supervizate /46
      3.3.3. Capacitatea de a structura sesiunile de supervizare /46
      3.3.4. Domenii specifice de supervizare /46
      3.3.5. Competenţe privind tehnicile specifice de supervizare /47
      3.3.6. Monitorizarea activităţii profesionale a clinicianului supervizat /47

Capitolul 4. Evaluarea în cadrul supervizării bazată pe competențe /48
4.1. Evaluarea competențelor în cadrul procesului de supervizare /48
4.2. Raportul de supervizare /54

Capitolul 5. Strategii relaționale în supervizarea clinică multiculturală /59
5.1. Concluzii și recomandări ale Grupului de lucru APA privind relația
terapeutică bazată pe dovezi /59
      5.1.1. Concluziile Grupului de lucru APA privind relația terapeutică
 bazată pe dovezi /59
      5.1.2. Recomandări ale Grupului de lucru APA privind relația terapeutică
 bazată pe dovezi /60
5.2. Rolul relației terapeutice validate științific în supervizarea intervenției clinice multiculturale /62
5.3. Rolul relației de supervizare în supervizarea clinică multiculturală /64
      5.3.1. Lucrul cu evenimente critice în supervizare /64
      5.3.2. Comportamentul relațional în cadrul alianței de supervizare /65
      5.3.3. Supervizarea relației din perspectiva unui supervizor novice /67
      5.3.4. Relațiile sexuale și hărțuirea sexuală în supervizare /68
5.4. Aspecte etice şi de diversitate culturală în relaţia de supervizare şi practica clinică /70

Capitolul 6. Practici recomandate pentru supervizarea în psihologia clinică validată ştiinţific /72
6.1. Principii generale şi obiective de supervizare /72
6.2. Formatul sesiunilor individuale de supervizare CBT /73
6.3. Cursul şi etapele supervizării CBT /75
6.4. Prezenţa cogniţiilor şi emoţiilor în supervizare /76
6.5. Importanţa relaţiei în supervizare /77
6.6. Înregistrarea şi evaluarea sesiunilor de terapie /77
6.7. Concluzii /79

Capitolul 7. Recomandări ale Asociaţiei Psihologilor Americani pentru supervizarea în psihologia serviciilor de sănătate /80
7.1. Asumpţiile recomandărilor privind supervizarea /81
7.2. Scopul recomandărilor APA pentru supervizarea clinică /82
7.3. Domeniul A: Competenţa supervizorului /83
7.4. Domeniul B: Diversitate /85
7.5. Domeniul C: Relaţia de supervizare /87
7.6. Domeniul D: Profesionalismul /88
7.7. Domeniul E: Evaluare/Apreciere/Feedback /89
7.8. Domeniul F: Probleme de competenţă profesională /91
7.9. Domeniul G: Consideraţii etice, legale şi de reglementare /94
7.10. Concluzii /96

PARTEA A II-A
RESURSE PENTRU PRACTICA SUPERVIZATĂ ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ VALIDATA STIINTIFIC

Capitolul 8. Rapoarte autoevaluative utilizate în practica supervizată CBT pentru diferite tipuri de probleme psihologice /99
8.1. Tulburarea depresivă majoră /100
      8.1.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /100
      8.1.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /102
            8.1.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /102
            8.1.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /104
            8.1.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /106
      8.1.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /108
8.2. Tulburarea de anxietate generalizată /115
      8.2.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /115
      8.2.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /115
            8.2.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /115
            8.2.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /118
            8.2.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /121
      8.2.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /123
8.3. Tulburarea de stres posttraumatic /130
      8.3.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /130
      8.3.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /130
            8.3.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /130
            8.3.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /134
            8.3.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /136
            8.3.2.4. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 13, 14 şi 15) /138
      8.3.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /141
8.4. Fobie specifică de tip situaţional (de spaţii închise) /150
      8.4.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /150
      8.4.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /150
            8.4.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /150
            8.4.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /153
      8.4.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /156
8.5. Tulburarea obsesiv-compulsivă /163
      8.5.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /163
      8.5.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /163
            8.5.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /163
            8.5.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /166
            8.5.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /168
            8.5.2.4. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 13, 14 şi 15) /171
      8.5.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /173
8.6. Tulburări alimentare (bulimie nervoasă, tip de purgare) /181
      8.6.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /181
      8.6.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /181
            8.6.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /181
            8.6.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /185
            8.6.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /187
            8.6.2.4. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 13, 14 şi 15) /189
            8.6.2.5. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 16, 17 şi 18) /191
      8.6.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului /193
8.7. Probleme de cuplu /201
      8.7.1. Formularul de conceptualizare clinică a cazului /201
      8.7.2. Rapoarte (autoevaluative) sumative de supervizare /203
            8.7.2.1. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 4, 5 şi 6) /203
            8.7.2.2. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 7, 8 şi 9) /205
            8.7.2.3. Raport de supervizare sumativ (şedinţele 10, 11 şi 12) /207
      8.7.3. Fişa de lucru a sumarizării cazului (probleme de cuplu) /210
8.8. Tulburarea de panică cu agorafobie /219
      8.8.1. Fişa de lucru a sumarizării cazului (tulburare de panică cu agorafobie) /219
8.9. Anxietatea socială /227
      8.9.1. Fişa de lucru a sumarizării cazului /227
8.10. Anxietatea de sănătate /233
      8.10.1. Fişa de lucru a sumarizării cazului (anxietatea de sănătate) /233
8.11. Optimizare şi dezvoltare personală /240
      8.11.1. Fişa de lucru a sumarizării cazului /240
       8.11.2. Fişa de lucru a sumarizării cazului /245

Capitolul 9. Fişe de lucru utilizate în practica clinică supervizată /252
9.1. Fişe de lucru utilizate în practica clinică supervizată pentru diferite tipuri
de probleme psihologice /255
9.2. Fişe de lucru utilizate în practica clinică supervizată pentru probleme alimentare /277
9.3. Fişe de lucru utilizate în practica clinică supervizată pentru probleme de anxietate /309

Capitolul 10. Resurse informative pentru clienţi/pacienţi utilizate pe timpul
practicii clinice supervizate /350
10.1. Pliant anxietate /350
10.2. Pliant depresie /353
10.3. Pliant furie /355
10.4. Pliant tehnici de calmare /358
10.5. Pliant relaxare musculară progresivă /360
10.6. Pliant rezolvare de probleme /363
10.7. Pliant activare comportamentală /365
10.8. Pliant strategii de comunicare /368
10.9. Pliant comunicare asertivă /370
10.10. Pliant gândire disfuncţională /373

Anexe /375
Bibliografie /413



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu