07/09/2022

REZILIENTA SI MANIFESTARI CLINICE IN COMPORTAMENTUL PERSOANELOR IZOLATE, DISPARUTE, RETINUTE SAU CAPTURATE. Ghid operațional pentru psihologii SERE


Autor: Vasile Marineanu
Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Psihologul expert
An aparitie :2019
Editia I
ISBN 978-606-977-036-8
Nr pagini : 216
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 49 lei la Editura, 49 lei la librarie.net, 49 lei la libris


Descrierea editurii:

        Cartea este un ghid de practică psihologică avansată într-un domeniu fascinant și mai puțin cunoscut – psihologia SERE – despre supraviețuirea în condiții de izolare, evitarea capturării, rezistența în captivitate și evadarea din captivitate (SERE - Survival, Evasion, Resistance, Escape). Practicile psihologiei SERE reprezintă un domeniu specializat al psihologiei clinice si o subramură a psihologiei militare operaţionale. Psihologii SERE sunt psihologi clinicieni operaţionali specializaţi să ofere atât pregătire în cadrul programelor de formare SERE, cât şi să lucreze cu personal recuperat, care a trecut prin incidente de izolare sau reprezintă situaţii de persoane dispărute, ostatici, prizonieri de război, evadaţi etc., care parcurg un proces de reintegrare în societate, familie şi în viaţa profesională.

        Vasile Marineanu (n. 1968) este psiholog militar, șeful Centrului Național Militar de Psihologie și Sănătate Comportamentală din Ministerul Apărării Naționale, președinte și membru fondator al Societății de Psihologie Militară și conf. univ. dr. asociat în Departamentul de psihologie al Universității din București, unde susține cursurile Psihologie clinică, Pregătire psihologică și managementul incidentelor critice. 

        Dintre lucrarile sale:

Mecanisme psihologice de influentare a atitudinilor. Abordare experimentala, Militara 2013
Dezvoltarea competentelor interculturale. Ghid pentru militarii romani participanti la misiuni în afara teritoriului statului român (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Manual pentru pregatirea psihologica si controlul stresului operational (coord), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2015
Interventia in criza si primul ajutor psihologic. Ghid operațional (coautor), Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei 2016

Cuprins:


PREFATA 9
CUVÂNT INTRODUCTIV 11

CAPITOLUL 1 Scurt istoric al psihologiei SERE 15
1.1. Cum au apărut școlile de supraviețuire? 16
1.2. Cum a apărut psihologia SERE? 18

CAPITOLUL 2 Aspecte psihologice ale supraviețuirii în condiții de izolare/captivitate 21
2.1. Etape ale supraviețuirii 21
2.1.1. Etapa de pre-impact 21
2.1.2. Etapa de impact 22
2.1.3. Etapa de recul 23
2.1.4. Salvarea 24
2.1.5. Etapa post-traumă 25
2.2. Reacții individuale pe timpul unui eveniment de supraviețuire 26
2.2.1. Panica 26
2.2.2. Anxietatea paralizantă 27
2.2.3. Distorsiunea perceptivă 28
2.2.4. Negarea 29
2.2.5. Tristețea și deprimarea 30
2.2.6. Hiperactivitatea 32
2.2.7. Comportamentul stereotipic 32
2.2.8. Furia și vina 33
2.2.9. Altruismul 34
2.3. Manifestări clinice asociate unui eveniment de supraviețuire 34
2.3.1. Personificarea torturii 34
2.3.2. PTSD și modificarea percepției asupra durerii 35
2.3.3. Efecte ale captivității în pregătirea pentru supraviețuire 36
2.3.4. Efecte ale captivității asupra sănătății 37
2.3.5. Captivitatea simulată în pregătirea pentru supraviețuire 38
2.3.6. Trauma secundară 40
2.3.7. Diferențe de gen în strategii de coping și în pregătire 43
2.3.8. Furia adaptativă pe parcursul expunerii la stres 45
2.3.9. Efecte ale captivității asupra vieții de familie 46
       2.3.9.1. Doliul complicat 48
       2.3.9.2. Factorii care influențează capacitatea de reabilitare a familiei 48
2.3.10. Efecte ale captivității asupra stării de sănătate, pe termen lung 52
2.3.11. Sindromul Stockholm și exploatarea în captivitate 53
2.4. Aspecte cognitive ale procesului de luare a deciziei sub stres 59
2.4.1. Efecte ale stresului asupra atenției 62
2.4.2. Efecte ale stresului asupra memoriei 65
       2.4.2.1. Efecte generale ale stresului asupra memoriei 66
       2.4.2.2. Contextul și starea de dispoziție 68
       2.4.2.3. Influența dezinformării asupra memoriei – amintirile false 69
2.4.3. Efecte ale stresului asupra raționamentului și luării deciziilor 71
2.5. Factori de vulnerabilitate și factori de reziliență 74
2.5.1. Anxietatea 74
2.5.2. Dispoziția afectivă și mecanismele de coping 75
2.5.3. Predictibilitatea și controlul 77
2.5.4. Experiența 77
2.5.5. Prezența altora 78
2.5.6. Pregătirea pentru situații de stres extrem 78
2.6. Aspecte ale inoculării stresului în pregătirea SERE și în gestionarea experienței izolării/ captivității 81
2.6.1. Interogatoriile simulate pe timpul perioadei de captivitate din școala SERE 81
2.6.2. Discursul propagandistic 82
2.6.3. Distorsiunile (biasurile) atenționale specifice activității SERE 84
2.6.4. Impactul amintirilor asupra pregătirii 85
2.6.5. Calitatea raționamentului și a luării deciziilor 85
2.6.6. Factori de protecție și reziliență pe timpul captivității 86

CAPITOLUL 3 Rolul psihologului SERE 87
3.1. Considerații generale 87
3.2. Roluri îndeplinite înainte de apariția unei situații de izolare/captivitate 88
3.2.1. Evaluator 88
3.2.2. Observator de siguranță 93
       3.2.2.1. Monitorizarea instructorilor 94
       3.2.2.2. Monitorizarea cursanților 96
3.2.3. Educator 97
3.2.4. Consultant și cercetător 99
       3.2.4.1. Validarea parametrilor de pregătire 100
       3.2.4.2. Stabilirea predictorilor performanței sub stres 100
3.3. Roluri îndeplinite după apariția unei situații de izolare/ captivitate 101
3.3.1. Profiler 101
3.3.2. Membru al echipei de reintegrare 109
3.4. Aspecte etice ale activității psihologului SERE 109
3.4.1. Principii generale din Codul de etică APA, aplicabile în psihologia SERE 109
       3.4.1.1. Lucrul în beneficiul celorlalți și nu în detrimentul acestora 109
       3.4.1.2. Fidelitate și responsabilitate 110
       3.4.1.3. Integritate 111
       3.4.1.4. Dreptate 111
       3.4.1.5. Respect pentru demnitatea și drepturile persoanelor 111
3.4.2. Standarde de practică etică relevante pentru psihologia SERE 112
       3.4.2.1. Utilizarea greșită a muncii psihologilor 112
       3.4.2.1. Conflicte între aspectele etice și cerințele organizaționale 112
       3.4.2.2. Discriminarea, hărțuirea sexuală, alte forme de hărțuire 113
       3.4.2.3. Evitarea producerii de daune 113
       3.4.2.4. Protejarea vieții private și confidențialitatea 114
       3.4.2.5. Evaluările și intervenția specializată 114
       3.4.2.6. Publicitatea și alte declarații publice 115

CAPITOLUL 4 Reintegrarea persoanelor care au supraviețuit izolării/ captivității 117
4.1. Considerații generale 117
4.1.1. Scopurile reintegrării 119
4.1.2. Caracteristici ale personalului recuperat din situații de izolare 119
4.1.3. Nevoile unei persoane recuperate 120
4.1.4. Cerințe organizaționale în raport cu reintegrarea 121
4.1.5. Principiile de bază ale reintegrării 122
4.1.6. Membrii echipei de reintegrare 122
4.2. Debriefingul cognitiv și decompresia în reintegrare 125
4.2.1. Debriefingul cognitiv în reintegrare 125
4.2.2. Decompresia în reintegrare 127
       4.2.2.1. Protocolul de decompresie 128
4.3. Intervenția în cazul unui eveniment traumatic recent 129
4.3.1. Intervenția timpurie cognitiv-comportamentală 130
       4.3.1.1. Eficacitatea intervenției timpurii cognitiv-comportamentale 130
       4.3.1.2. Protocol de intervenție timpurie prin expunere prelungită 132
4.3.2. EMDR R-TEP pentru intervenția timpurie 136
4.3.3. Concluzii 138
4.4. Etapele reintegrării 139
4.4.1. Etapa I 139
       4.4.1.1. Compunerea echipei, împărțirea sarcinilor și responsabilități141
       4.4.1.2. Comanda și controlul reintegrării 141
       4.4.1.3. Echipa de debriefing 141
       4.4.1.4. Evaluarea medicală/ certificarea stării de sănătate 142
       4.4.1.5. Hrănirea și igiena 142
       4.4.1.6. Debriefingurile 143
       4.4.1.7. Pre-planificarea 144
       4.4.1.8. Locația 144
       4.4.1.9. Finalizarea etapei I a reintegrării 145
       4.4.1.10. Alte considerații 146
4.4.2. Etapa a II-a 148
4.4.3. Etapa a III-a 149
4.4.4. Monitorizarea 151
4.5. Provocări pe timpul reintegrării 151
4.6. Aspecte de interes public și interacțiunea cu presa 155
4.7. Aspecte legale 156
4.8. Aspecte legate de familie 157

ANEXA 1 159
ANEXA 2 163
ANEXA 3 169
ANEXA 4 171
ANEXA 5 173
ANEXA 6 175
ANEXA 7 179
ANEXA 8 181
ANEXA 9 185

Referințe bibliografice 193

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu