Autor: Sarah-Jayne Blakemore
Editura Publica
Colectia Stiinta
An aparitie : 2019
Editia I
Editia originala: Inventing Ourselves
Traducerea Cristina Rusu
ISBN 978-606-722-337-8
Nr pagini : 304
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 39,20 lei la Editura, 46,66 lei la elefant, 49 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Ce se intampla in creierul adolescentilor? Ce ii motiveaza pe acestia sa-si asume riscuri exagerate sau sa puna mare pret pe relatiile de prietenie la aceasta varsta? De ce un copil intelegator devine uneori un adolescent dificil? Si de ce atat de multe boli mintale – cum ar fi depresia, dependenta, schizofrenia – debuteaza in acesti ani de formare?
Folosindu-se de cercetarile de ultima ora desfasurate in laboratorul ei din Londra, Sarah-Jayne Blakemore, un specialist in neurostiinte recunoscut, explica modul in care se dezvolta creierul in adolescenta, ce spun experimentele stiintifice despre comportamentul nostru si cum interactionam unii cu altii, dar si cu mediul nostru, in anii adolescentei.
Autoarea arata ca, desi adolescenta este o perioada caracterizata de vulnerabilitate, este si o perioada de maxima creativitate. Adolescenta ne ofera o lentila prin care ne putem vedea intr-o lumina noua. Este o perioada fundamentala pentru modul in care ne inventam pe noi insine.
"Studiul demonstreaza ca adolescentii sunt foarte sensibili la modul in care reusesc sa se integreze in mediul social - in acest caz, la excluderea lor din joc de alte persoane. Acelasi pattern a fost observat in studiile desfasurate pe soareci adolescenti. Daca soarecii sunt expusi la stres, inclusiv stresul social (cum ar fi izolarea), in perioada adolescentei - intre debutul pubertatii si varsta adulta - unele, dintre efectele negative ale stresului dureaza mai mult si sunt calitativ diferite prin comparatie cu efectele expunerii la stres in alte etape ale vietii.
De exemplu, daca in adolescenta soarecii sunt izolati social - adica stau singuri si nu interactioneaza cu alti soareci creste probabilitatea de aparitie a unor comportamente depresive, care sunt asociate cu modificari ale structurii cortexului prefrontal in viata adulta. Izolarea sociala influenteaza modul in care se dezvolta creierul la soarecii adolescenti intr-o mai mare masura decat la soarecii adulti. Soarecii adolescenti masculi expusi la un mediu social instabil - sunt izolati timp de o ora in fiecare zi si li se schimba partenerul cu care stau in cusca - manifesta totodata schimbari la nivelul comportamentului si al productiei de hormoni. Prin comparatie cu soarecii care ca adolescenti au trait intr-un mediu social stabil, ei sunt mai anxiosi, interactioneaza mai putin si au comportamente sexuale anormale la varsta adulta. Totodata, soarecii care au trait in medii sociale instabile au avut un nivel mai scazut de testosteron la varsta adulta.
Aceste studii arata ca, in cazul soarecilor masculi, izolarea si stresul social din timpul adolescentei au efecte importante asupra structurii cerebrale, a nivelului de hormoni si a comportamentului lor la varsta adulta. Exista efecte similare in studiile desfasurate pe oameni?"
Sarah-Jayne Blakemore este profesor de neuroștiințe cognitive la University College London. A publicat 130 de lucrări de specialitate în reviste de știință și a câștigat nenumărate premii importante pentru cercetările sale
Cuprins:
1. Adolescenţa nu este o aberaţie 9
2. Identitatea 31
3. Cum să te integrezi? 45
4. Dincolo de craniu 69
5. În interiorul unui creier uman viu 91
6. Un creier mereu plastic 103
7. Minte socială, creier social 127
8. Mentalizare 153
9. Genul potrivit de riscuri 171
10. Când lucrurile nu funcţionează cum trebuie 201
11. Educaţia şi creierul 225
12. Călătoria e cea care contează 245
Mulţumiri 257
Note 261
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu