Editura Institutul European
Colectia Universitaria. Stiintele educatiei
An aparitie : 2005
Editia I
ISBN 973-611-336-1
Nr pagini : 268
Format 140 x 190
Pretul la data postarii : 37 lei la Editura, 36,99 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Consiliere educationala este rezultatul dintre doua categorii de circumstante favorabile: cresterea lumii in care traim si spatiul permisiv de pe piata cartii cu privire la consiliere in general si mai ales la consilierea educationala. Intilnirea dintre aceste doua tipuri de circumstante a fost asigurata de preocuparile mai vechi pe care le-am avut in legatura cu activitatile bazate pe ajutorul psiho-uman, cu cercetarile doctorale cu privire la terapia timiditatii si cu pasiunea pentru psihoterapie.
Daca lumea devine din ce in ce mai complexa, dar si mai problematica si contradictorie, educatia - consideram noi - este chemata sa raspunda din ce in ce mai adecvat acestor transformari, mai mult sa le anticipeze si sa pregateasca subiectii educationali pentru asimilarea lor in mod activ si creator.
Pina in decembrie 1989, aceasta misiune a educatiei nu implica si dimensiunea consilierii subiectilor educationali cu privire la efectele negative ale transformarilor sociale asupra persoanei sau grupului datorita caracterului politic-dictatorial al conducerii de partid si de stat, exercitat asupra educatiei si a scolii.
Orientarea scolara si profesionala (O.S.P.) avea, ca intregul invatamint de altfel, un caracter politic, formal, fiind centrata pe infaptuirea directivelor politice, mai mult pe uniformizarea personalitatilor decit pe individualizarea si valorizarea maximala a creativitatii individuale si de grup.
Eliberata de constringerile politice, educatia isi descopera in mod necesar si dimensiunea sa de consiliere in interactiune cu cea de informare si formare a personalitatii umane, cu cea de mediere a transformarilor sociale, cu cea de gestionare si solutionare a problematicii educationale.
La nivel universitar este introdusa la facultatile cu profil psihologic, sociologic, pedagogic, de asistenta sociala, o noua disciplina universitara - Consilierea. Centrele interscolare de consiliere si orientare, Institutul de Stiinte ale Educatiei, Centrele de orientare profesionala din cadrul Universitatilor de stat sau particulare incep sa se preocupe tot mai mult de problematica consilierii scolare, vocationale, profesionale si chiar educationale.
Cu toate acestea, cercetarea stiintifica cu privire la consilierea (educationala) este inca deficitara.
Lucrarea doamnei Elena Dimitriu-Tiron completeaza lista destul de restrinsa a lucrarilor stiintifice romanesti din domeniul consilierii educationale si vine in intimpinarea cererii crescinde de astfel de informatii din partea profesorilor, elevilor si parintilor. Combinind informatiile dintr-o bibliografie reprezentativa pentru domeniul abordat cu experienta dobindita de-a lungul mai multor ani prin practicarea psihoterapiei si consilierii, autoarea reuseste sa puna la dispozitia celor interesati o lucrare care, in egala masura, le va stimula reflexiile teoretice asupra celor mai importante probleme care apar in cimpul educational si-i vor orienta in realizarea unor interventii practice eficiente. prof. dr. Ion Dafinoiu
Elena Dimitriu-Tiron este conf. dr. in cadrul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic, Universitatea "Gh. Asachi" Iasi. Sursa Inst European
De acelas autor:
Timiditatea si terapia ei, Ed. Stiinta si Tehnica 1998
Dialog terapeutic despre timiditate, Pro Humanitate 1998
Psihologie educationala. Elemente de socio-psiho-terapie, Ed. Gh. Asachi 2000
Prejudecata si spectacol la granita dintre doua lumi, Ed. Spiru Haret 2001
Dimensiunile educatiei contemporane, Institutul European 2005
Consiliere educationala, Institutul European 2005
Cuprins:
PREFAŢĂ / 7
Capitolul I. STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL CONSILTERII EDUCAŢIONALE / 10
1.1. Diferentieri conceptuale: psihoterapie, interventie de consiliere 10
1.2. Specificul consilierii educationale /18
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 28
Capitolul II. TIPURI ŞI FORME ALE CONSILIERII EDUCAŢIONALE / 30
II.1. Consilierea scolară / 31
II.2. Consilierea vocationala / 32
II.3. Consilierea profesională / 33
II.4. Consilierea de carieră / 34
II.5. Psiho-socio-geneza aspiratiilor si optiunilor profesionale / 35
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 43
Capitolul III. PRINCIPIILE CONSILIERII / 45
III.1. Principiile etice / 45
III.2. Principii pedagogice / 50
III.3. Principiile psihologice / 53
III.4. Principii specifice consilierii / 57
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 60
Capitolul lV. PROCESUL CONSILIERII / 64
IV.1. Obiective / 64
IV.2. Continut / 67
IV.3. Tipul de activitate / 70
IV.4. Strategia consilierii / 75
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 86
Capitolul V. TEHNOLOGIA PROCESULUI DE CONSILIERE / 90
V.1. Metode de consiliere / 91
V.2. Tehnici de consiliere / 105
V.3. Procedee / 109
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 114
Capitolul VI. INTERESELE centru al procesului de consiliere / 116
V1.1. Definirea şi caracterizarea intereselor / 117
VI.2. Clasificarea intereselor / 120
VI.3. Metode de investigatie a intereselor / 122
VI.4. Testul de interese / 123
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor /133
Capitolul VII. CONFLICTE, COMPLEXE, FRUSTRĂRI ŞI STRES - ASPECTE SPECIFICE PROCESULUI DE CONSILIERE EDUCATIONALĂ / 137
VII. I. Conflictul / 137
VII.2. Complexul / 177
VII.3. Frustrarea / 185
VII.4. Stresul / 191
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 198
Capitolul VIII. PERSONALITATEA CONSILIERULUI / 200
VIII.1. Structura de personalitate a consilierului / 200
VIII.2. Rol-status-ul de consilier / 206
Autoverificarea și fixarea cunoştinţelor / 208
CONCLUZII / 210
ANEXE / 213
BIBLIOGRAFIA / 260
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu