04/06/2023

COMUNICAREA

Autor: Denis McQuail
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie : 1999
Editia I
Editia originala: Communication .
Traducerea Daniela Rusu
ISBN 973-586-168-2
Nr pagini : 272
Format 140 x 190
Anticariat
Pretul la data postarii : 30 - 49 lei pe okazii, 12 lei la printrecarti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici


        Cartea de fata, Communication, ilustreaza cit se poate de bine autorilor careia ii apartine Denis McQuail. O specie, trebuie sa accentuam, nobila, pentru ca este vorba de spirite si de ginditori care fac sa progreseze cunoasterea sintetizind-o si contribuind la organizarea arhitecturii conceptuale si paradigmatice a unei stiinte, la consolidarea statutului intelectual si institutional (universitar-academic) al unei discipline si mai ales la formarea profesionistilor acesteia. Este clasa celor care definesc si ilustreaza nu o scoala stiintifica, un curent sau o teorie, ci o disciplina in ansamblul acesteia. Si cum sociologia comunicarii este o disciplina tinara - constituita in a doua jumatate a secolului nostru la intersectia sociologiei, psihologiei, stiintelor si filosofiei limbajului, stiintelor comunicarii, teoriei informatiei si ciberneticii - sintezele sale il asaza in galeria celor care, intr-un mod specific, pot fi considerati ca fondatori ai acestui domeniu stiintific, indeosebi in ceea ce priveste Sociologia comunicarii de masa.
        Comunicarea ne arata modul, as spune exemplar, in care un autor profund si original raspunde la doua sfidari: una este aceea a scrierii , adica a scrie despre fenomene si despre situatii in care lipseste hiatusul, distanta dintre experienta traita si cunoastere (Steven Connor), McQuail facind in lucrarile sale a comunicarii (de grup, organizationale, de masa) si a cercetarilor respective; a doua este cea a evitarii capcanelor enciclopedismului si etalarii ostentative a eruditiei (o virtute cu fata de viciu, cum spune un psihanalist contemporan), a incifrarilor pseudo-savante, dar si a didacticismului facil si simplificator. 
        Cred ca este adevarat ca majoritatea cartilor sale, inclusiv aceasta, s-au nascut direct din preocuparile sale didactice (cum spune despre sine Northrop Frye), mai curind decit din cele de cercetare. Cartilor lui McQuail li se potriveste aprecierea ca sint sinteze preocupate, in primul rind, de teoretice si metodologice ale Sociologiei comunicarii si nu atit de a produce un spor concret de cunoastere intr-un capitol sau intr-o problema anume din cimpul atit de vast si inca miscator al acesteia (el avind, desigur, si astfel de contributii).

        Denis McQuail (1935 - 2017) a fost profesor de Sociologia Comunicarii la Universitatea din Amsterdam, dar cariera sa academica, opera si personalitatea sa au o anvergura internationala: a predat in mari universitati americane si engleze, iar cartile sale sint lucrari de referinta in bibliografia acestui domeniu, fiind publicate la edituri dintre cele mai prestigioase si traduse in numeroase tari.
        La noi au fost traduse:
Comunicarea, Institutul European 1999

Cuprins:

Prefaţă de loan Drăgan   7 

Procesul de comunicare şi societutea   13 
Introducere   13 
Definiţii   14 
Societatea ca ansamblu de semnificaţii comune   18 
Structura socială a comunicării   20 
Canale şi reţele   21 
Mijloace de comunicare  22 
Comunicarea şi schimbarea socială   23 
Concluzii   27 
Teorii ale comunicarii  29 
Elemente ale procesului de comunicare  29 
Condiţii şi efecte  33 
Modele comunicaţionale   36 
Intrebari fundamentale privind procesul de comunicare  42 
Actul comunicativ şi relaţia de comunicare - teorii alternative 46 
Concluzii   67 
Forme de comunicare  70 
Limbajul  72 
Limbaj şi structură socială  77 
Cateva probleme de sociolingvistică  82 
Paralimbajul 86 
Simbolurile şi comunicarea socială 90 
Progresul tehnologic in comunicare şi consecintele sale sociale 95 
Concluzii   101 
Structura procesului de comunicare  103 
Comunicarea in grupuri non-formale  105 
Comunicarca in cadru formal   112 
Comunicarea in comunitatile locale   122 
Comunicarea interpersonală in alte contexte   131 
Concluzii   144  
Comunicarea ca proces de influenţa  147 
Conceptele de putere şi influenţa   148 
Tipuri de influenţa exercitate prin intermediul comunicani     152 
Condiţii care determină acceptarea influentei   156 
„Efectele" comunicării şi procesul de influenţa    165 
Concluzii   170 
Comunicarea de masă   172 
Caractenstici ale comunicării de masă  172 
Un model al comunicarii de masa  175 
Producţia comunicarii de masă  180 
Receptarea de către public a comunicăni de masa  194 
Comunicarea de masă şi socictatea    200 
ConcIuzii  201 
Comunicare şi societate: o trecere in revista a principalelor teme 203 
Modele comunicaţionale contrastive   302 
Putere şi solidaritate   207 
Dinamica şi structurile comunicarii   211 
Comunicarea intr-o societate informatizata   214 
Directii actuale in teoria comunicarii si in cercetarea din acest domeniu  220
Teoria comunicării şi teoria socială 220 
Continuităti in cercetarea comunicatională organizatională şi interpersonală   223
Comunicarea de masa    225 
Moduri de a comunica     230 .
Putere şi egalitate   232 
Convergente in ştiinta comunicarii 237 

Bibliografie şi recomandări de lectura   240 
Postfată de lulian Popescu   259 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu