Autor: Denis McQuail
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie : 1999
Editia I
Editia originala: Communication .
Traducerea Daniela Rusu
ISBN 973-586-168-2
Nr pagini : 272
Format 140 x 190
Anticariat
Pretul la data postarii : 30 - 49 lei pe okazii, 12 lei la printrecarti,
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd si aici
Cartea de fata, Communication, ilustreaza cit se poate de bine autorilor careia ii apartine Denis McQuail. O specie, trebuie sa accentuam, nobila, pentru ca este vorba de spirite si de ginditori care fac sa progreseze cunoasterea sintetizind-o si contribuind la organizarea arhitecturii conceptuale si paradigmatice a unei stiinte, la consolidarea statutului intelectual si institutional (universitar-academic) al unei discipline si mai ales la formarea profesionistilor acesteia. Este clasa celor care definesc si ilustreaza nu o scoala stiintifica, un curent sau o teorie, ci o disciplina in ansamblul acesteia. Si cum sociologia comunicarii este o disciplina tinara - constituita in a doua jumatate a secolului nostru la intersectia sociologiei, psihologiei, stiintelor si filosofiei limbajului, stiintelor comunicarii, teoriei informatiei si ciberneticii - sintezele sale il asaza in galeria celor care, intr-un mod specific, pot fi considerati ca fondatori ai acestui domeniu stiintific, indeosebi in ceea ce priveste Sociologia comunicarii de masa.
Comunicarea ne arata modul, as spune exemplar, in care un autor profund si original raspunde la doua sfidari: una este aceea a scrierii , adica a scrie despre fenomene si despre situatii in care lipseste hiatusul, distanta dintre experienta traita si cunoastere (Steven Connor), McQuail facind in lucrarile sale a comunicarii (de grup, organizationale, de masa) si a cercetarilor respective; a doua este cea a evitarii capcanelor enciclopedismului si etalarii ostentative a eruditiei (o virtute cu fata de viciu, cum spune un psihanalist contemporan), a incifrarilor pseudo-savante, dar si a didacticismului facil si simplificator.
Cred ca este adevarat ca majoritatea cartilor sale, inclusiv aceasta, s-au nascut direct din preocuparile sale didactice (cum spune despre sine Northrop Frye), mai curind decit din cele de cercetare. Cartilor lui McQuail li se potriveste aprecierea ca sint sinteze preocupate, in primul rind, de teoretice si metodologice ale Sociologiei comunicarii si nu atit de a produce un spor concret de cunoastere intr-un capitol sau intr-o problema anume din cimpul atit de vast si inca miscator al acesteia (el avind, desigur, si astfel de contributii).
Denis McQuail (1935 - 2017) a fost profesor de Sociologia Comunicarii la Universitatea din Amsterdam, dar cariera sa academica, opera si personalitatea sa au o anvergura internationala: a predat in mari universitati americane si engleze, iar cartile sale sint lucrari de referinta in bibliografia acestui domeniu, fiind publicate la edituri dintre cele mai prestigioase si traduse in numeroase tari.
La noi au fost traduse:
Comunicarea, Institutul European 1999
Modele ale comunicarii pentru studiul comunicarii de masa, Comunicare.ro 2001, 2004, 2010
Cuprins:
Prefaţă de loan Drăgan 7
Procesul de comunicare şi societutea 13
Introducere 13Definiţii 14Societatea ca ansamblu de semnificaţii comune 18Structura socială a comunicării 20Canale şi reţele 21Mijloace de comunicare 22Comunicarea şi schimbarea socială 23Concluzii 27
Teorii ale comunicarii 29
Elemente ale procesului de comunicare 29Condiţii şi efecte 33Modele comunicaţionale 36Intrebari fundamentale privind procesul de comunicare 42Actul comunicativ şi relaţia de comunicare - teorii alternative 46Concluzii 67
Forme de comunicare 70
Limbajul 72Limbaj şi structură socială 77Cateva probleme de sociolingvistică 82Paralimbajul 86Simbolurile şi comunicarea socială 90Progresul tehnologic in comunicare şi consecintele sale sociale 95Concluzii 101
Structura procesului de comunicare 103
Comunicarea in grupuri non-formale 105Comunicarca in cadru formal 112Comunicarea in comunitatile locale 122Comunicarea interpersonală in alte contexte 131Concluzii 144
Comunicarea ca proces de influenţa 147
Conceptele de putere şi influenţa 148Tipuri de influenţa exercitate prin intermediul comunicani 152Condiţii care determină acceptarea influentei 156„Efectele" comunicării şi procesul de influenţa 165Concluzii 170
Comunicarea de masă 172
Caractenstici ale comunicării de masă 172Un model al comunicarii de masa 175Producţia comunicarii de masă 180Receptarea de către public a comunicăni de masa 194Comunicarea de masă şi socictatea 200ConcIuzii 201
Comunicare şi societate: o trecere in revista a principalelor teme 203
Modele comunicaţionale contrastive 302Putere şi solidaritate 207Dinamica şi structurile comunicarii 211Comunicarea intr-o societate informatizata 214
Directii actuale in teoria comunicarii si in cercetarea din acest domeniu 220
Teoria comunicării şi teoria socială 220Continuităti in cercetarea comunicatională organizatională şi interpersonală 223Comunicarea de masa 225Moduri de a comunica 230 .Putere şi egalitate 232Convergente in ştiinta comunicarii 237
Bibliografie şi recomandări de lectura 240
Postfată de lulian Popescu 259
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu