Editura ASE
An aparitie : 2015 (ed.economica), 2022
Editia a II-a rev. si adaugita
ISBN 978-606-34-0370-5
Nr pagini : 475
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 72,30 lei la Editura, 108,45 lei la librarie.net,
Descrierea editurii:
Lucrarea trateaza o problematica deosebit de importanta, relativ noua, cu recunoastere internationala, dar, mai ales, cu un viitor cert.
Autorii si-au propus sa puna in evidenta, prin argumente accesibile, conjugate cu rigoarea stiintifica, aspectele esentiale ale ergonomiei organizationale, valorile ei potentiale si, nu in ultimul rand, relevanta acesteia pentru management.
In demersul lor stiintific, ei manifesta convingerea ca succesul, performanta si competitivitatea sustenabila a organizatiilor moderne depind tot mai mult de integrarea ergonomiei in managementul si strategia de afaceri a acestora.
Prin continutul sau, aceasta carte satisface nevoia de informare si formare in domeniul ergonomiei organizationale, si contribuie la umplerea unui gol resimtit in literatura de specialitate din tara noastra, in cadrul careia problematica domeniului este mai putin cunoscuta, insuficient abordata sau diseminata si, uneori, eronat interpretata.
In concordanta cu ceea ce se intampla in comunitatile stiintifice in domeniul ergonomiei pe plan intern si international, lucrarea si-a propus totodata sa valorizeze preocuparile noastre si, mai ales, teoriile si bunele practici existente, precum si experientele dobandite, incercand sa fie cat mai ancorata in preocuparile, exigentele si tendintele actuale pe plan mondial. In egala masura a fost valorificata experienta pozitiva a Scolii romanesti in domeniul ergonomiei, a ctitorilor recunoscuti de Scoala ergonomica.
Cuprins:
Cuvânt-înainte 15
Capitolul 1. Ergonomie. Trecut, prezent și viitor 19
1.1. Apariția și dezvoltarea ergonomiei 19
1.1.1. Condițiile care au generat apariția și dezvoltarea ergonomiei 221.1.2. Generațiile ergonomiei 261.1.3. Unele probleme potențiale privind ergonomia 271.1.4. Provocările ergonomiei și nevoia de reexaminare 301.1.5. Viitorul ergonomiei 32
1.2. Evoluția ergonomiei pe plan mondial 36
1.2.1. Tematica congreselor mondiale ale Asociației Internaționale de Ergonomie (AIE) 381.2.2. Curente, orientări și tendințe în ergonomie 421.2.3. Asociații și societăți în domeniul ergonomiei 431.2.4. Publicații periodice de ergonomie 44
1.3. Premisele ergonomiei în România 44
1.3.1. Principalele evenimente și manifestări științifice 441.3.2. Unele dificultăți în dezvoltarea și aplicarea ergonomiei 461.3.3. Proiect privind profesia de ergonomist (2015-2023) 47
1.3.3.1. Obiectivul strategic, realizări și perspective 471.3.3.2. Descrierea profesiei de ergonomist, competențe și deprinderi 52
Capitolul 2. Fundamentele teoretice și practice ale ergonomiei 57
2.1. Redefinirea ergonomiei și a obiectului de studiu al acesteia 57
2.1.1. Considerații privind definițiile date ergonomiei 572.1.2. Conotațiile filosofice ale ergonomiei 612.1.3. Definiții contemporane ale ergonomiei 622.1.4. Obiectul de studiu al ergonomiei 642.1.5. Cu privire la termenul de ergonomie 672.1.6. Clasificarea ergonomiei 692.1.7. Tehnologia ergonomiei și componentele acesteia 75
2.2. Ergonomia – domeniu științific interdisciplinar 80
2.2.1. Modelul multidisciplinar al ergonomiei 812.2.2. Modelul interdisciplinar al ergonomiei 822.2.3. Echipa de cercetare ergonomică 86
2.2.3.1. Considerații generale 872.2.3.2. Principalele avantaje ale echipei de cercetare ergonomică 872.2.3.3. Principalele dezavantaje ale echipei de cercetare ergonomică 88
2.3. Raportul ergonomiei cu științele participante la constituirea acesteia 90
Capitolul 3. Caracteristicile fundamentale ale ergonomiei 93
3.1. Clarificări și dezvoltări conceptuale 93
3.2. Ergonomia sistemelor 94
3.2.1. Modelul conceptual de bază al sistemelor de muncă 97
3.2.1.1. Principalele componente ale sistemelor de muncă 98
3.2.2. Alte modele macroergonomice 111
3.2.2.1. Modelul ergonomic Maestre 111
3.3. Proiectarea ergonomică 114
3.3.1. De la proiectarea tradițională la proiectarea ergonomică 1143.3.2. Probleme potențiale privind proiectarea ergonomică 1163.3.3. Abordări privind proiectarea ergonomică 117
3.4. Alocarea funcțiilor – abordare macroergonomică 124
3.4.1. Considerații macroergonomice privind „alocarea funcțiilor” 1243.4.2. Probleme potențiale privind alocarea funcțiilor 1253.4.3. Repartizarea funcțiilor între om și mașină 1273.4.4. Limitele tradiționale ale „alocării funcțiilor” 1293.4.5. Alte aspecte macroergonomice ale „alocării funcțiilor” 1313.4.6. Viitorul alocării funcțiilor 133
3.5. Ergonomia posturilor computerizate 134
3.5.1. Considerații generale 1343.5.2. Ergonomia interacțiunii om-calculator 1363.5.3. Principii de proiectare ergonomică în interacțiunea om-calculator 1393.5.4. Beneficiile proiectării și implementării interfețelor cu grad ridicat de utilizare 1413.5.5. Inteligența artificială. O nouă provocare pentru ergonomie 142
3.5.5.1 Considerații generale 1423.5.5.2 Relevanța inteligenței artificiale pentru ergonomie 148
3.6. Criterii macroergonomice ale proiectării sistemelor de muncă 159
3.6.1. Proiectarea comună sau unitară 1603.6.2. Abordarea umanizării sarcinilor 1613.6.3. Integrarea caracteristicilor sociotehnice ale organizației 162
3.7. Proiectarea ergonomică și antropometria 162
3.7.1. De la antropometria clasică la antropometria ergonomică 1633.7.2. Principiile aplicării antropometriei în proiectarea ergonomică 1643.7.3. Principiile aplicării datelor în antropometria ergonomică 1713.7.4. Antropometria ergonomică pentru persoanele cu dizabilități 1733.7.5. Dezvoltarea proiectării antropometrice în modele tridimensionale 173
3.8. Proiectarea ergonomică a regimului de muncă și odihnă 174
3.8.1. Clarificări și dezvoltări conceptuale 1743.8.2. Capacitatea de muncă – parametru al activității profesionale 1753.8.3. Oboseala în muncă și fenomenul burnout sau sindromul epuizării profesionale – probleme de bază ale ergonomiei 176
3.8.3.1 Fenomenul burnout sau sindromul epuizării profesionale 178
3.8.4. Proiectarea ergonomică a regimului de muncă și odihnă 1863.8.5. Interferenţa muncii în schimburi cu ritmurile cardiace 190
3.9. Etapele necesare în proiectarea ergonomică a sistemelor de muncă 192
3.10. Principalele trăsături ale unui post proiectat ergonomic 193
3.11. Rezultatele ergonomiei: performanța și bunăstarea 194
3.11.1. Dezvoltări conceptuale 1943.11.2. Performanța – obiectivul economic al ergonomiei 1963.11.3. Bunăstarea – obiectivul social al ergonomiei 198
Capitolul 4. Macroergonomie 203
4.1. De la microergonomie la macroergonomie 203
4.2. Conceptul de macroergonomie 210
4.3. Caracteristicile fundamentale ale macroergonomiei 213
4.4. Interdependența dintre micro- și macroergonomie 215
4.5. Mezoergonomia 219
4.6. Grupul Tehnic Macroergonomic – METG 222
Capitolul 5. Ergonomie organizațională 225
5.1. Clarificări și dezvoltări conceptuale 225
5.2. Valorile potențiale ale ergonomiei organizaționale 229
5.3. Sinergia organizațională și performanța 230
5.3.1. Circumstanțe sau situații privind sistemele de muncă 230
5.4. Concluzii 232
Capitolul 6. Relevanța ergonomiei organizaționale pentru management 235
6.1. Delimitări și dezvoltări conceptuale 235
6.2. Dezvoltări organizaționale și manageriale 238
6.3. Managementul ergonomic 241
6.3.1. Clarificări conceptuale 2416.3.2. Domenii ale managementului ergonomic 246
Capitolul 7. Ergonomia afacerilor 249
7.1. Afacerile – o perspectivă macroergonomică 249
7.2. Ergonomia și sustenabilitatea afacerilor 255
Capitolul 8. Ergonomia și piața 261
8.1. Dezvoltări conceptuale 261
8.2. Ergonomia produselor și proceselor 262
8.2.1. Rolul ergonomiei în proiectarea produselor și proceselor 2628.2.2. Bariere în proiectarea produselor ergonomice și orientări spre utilizatori 2648.2.3. Abordări ale integrării ergonomiei în procesul de dezvoltare a produselor și proceselor 267
8.3. Modelul lanțului valorii – poziția ergonomiei 269
8.3.1. Ergonomia – parte a lanțului valorii 2698.3.2. Ergonomia produselor 271
8.3.2.1. Atestatul ergonomic 273
8.3.3. Ergonomia producției 273
8.4. Rolul utilizatorilor în proiectarea ergonomică 276
8.4.1. Considerații generale 2768.4.2. Probleme potențiale privind proiectarea ergonomică centrată pe utilizatori 2808.4.3. Principiile de bază ale proiectării centrate pe utilizatori 2818.4.4. Direcții de acțiune privind proiectarea ergonomică centrată pe utilizatori 282
Capitolul 9. Marketingul ergonomic 285
9.1. Apariția și dezvoltarea marketingului ergonomic 285
9.2. Definirea și particularitățile marketingului ergonomic 286
9.3. Viitorul marketingului ergonomic 293
Capitolul 10. Ergonomia și strategia organizației 295
10.1. Dezvoltări conceptuale 295
10.2. Contribuțiile ergonomiei la strategia organizației 297
10.3. Valoarea ergonomiei pentru unele domenii strategice ale organizației 302
Capitolul 11. Ergonomia și managementul calității totale. O nouă paradigmă 305
11.1. Dezvoltări conceptuale 305
11.2. Mișcarea în ergonomie și mișcarea calității 307
11.3. Ergonomia și calitatea 311
11.4. Ergonomia și managementul calității 313
11.5. Ergonomia și managementul calității totale. O nouă paradigmă 317
Capitolul 12. Cultura securității ocupaționale – componentă a culturii organizaționale 325
12.1. Considerații generale 325
12.2. Definirea culturii securității ocupaționale 329
12.3. Caracteristicile culturii securității ocupaționale 332
12.4. Climatul de securitate ocupațională 336
12.5. Cultura prevenirii și protecției în muncă 338
12.6. Cultura securității ocupaționale și performanța 345
Capitolul 13. Ergonomia și fiabilitatea umană 347
13.1. Considerații generale 347
13.2. Definirea fiabilității umane 349
13.3. Natura erorii umane 351
13.4. Eroarea umană – clarificări conceptuale 354
13.5. Abordări ale fiabilității umane 356
13.6. Clasificarea erorilor – mod de organizare a cunoștințelor 357
13.7. Condițiile care facilitează producerea erorilor și scăderea fiabilității umane 359
Capitolul 14. Ergonomia securității și sănătății în muncă 363
14.1. Relația ergonomie-SSM. O nouă paradigmă 363
14.2. Noi strategii ale UE privind securitatea și sănătatea în muncă 364
Capitolul 15. Metodologia ergonomică 367
15.1. Considerații generale 367
15.2. Metode și tehnici de analiză și evaluare ergonomică 370
15.2.1. Metoda RNUR 37115.2.2. Metoda LEST 37615.2.3. Metoda SAVIEM 37715.2.4. Metoda ERGOS 37715.2.5. Metoda INEMRCM 37915.2.6. Lista de control ergonomic 380
15.3. Considerații privind metodologia ergonomică 383
15.4. Metode și instrumente macroergonomice 385
15.4.1. Delimitări și dezvoltări conceptuale 38515.4.2. Instrument de analiză a sistemelor (SAT) 38715.4.3. Analiza macroergonomică a structurii (MAS) 38715.4.4. Analiza și proiectarea macroergonomică (MEAD) 38815.4.5. Ergonomia participativă 391
15.4.5.1. Delimitări și dezvoltări conceptuale 39115.4.5.2. Cu privire la termenul de ergonomie participativă .39315.4.5.3. Avantajele și dezavantajele ergonomiei participative 396
Capitolul 16. Educația și formarea în ergonomie 401
16.1. Clarificări și dezvoltări conceptuale 401
16.2. Educația în ergonomie 401
16.2.1. Principalele obiective ale educației în ergonomie 40216.2.2. Standarde asociate educației în ergonomie 403
16.3. Macroergonomia sistemelor de formare 404
16.3.1. Clarificări conceptuale 40416.3.2. Aspecte macroergonomice ale formării 40616.3.3. Componentele macroergonomice ale unui program de formare 408
16.4. Certificarea profesională în ergonomie 413
16.4.1. Rolul certificării în asigurarea competenței profesionale în ergonomie 41316.4.2. Certificarea profesională în ergonomie 41416.4.3. Modelul formării ergonomistului (EFM) 41516.4.4. Criterii pentru certificare profesională în ergonomie 41616.4.5. Competențele-cheie ale ergonomistului profesionist certificat 417
16.5. Practica profesională în ergonomie – abordare macroergonomică 420
16.5.1. Profesia și filosofia activității ergonomiștilor 42016.5.2. Credibilitatea ergonomiștilor 42216.5.3. Corpul de cunoștințe profesionale 42416.5.4. Domenii sau competențe de practică ergonomică 42616.5.5. Aspecte relevante privind practica profesională în ergonomie 42616.5.6. Recomandări privind practica profesională în domeniul ergonomiei 428
Capitolul 17. Auditul ergonomic – abordare macroergonomică 431
17.1. Considerații generale 431
17.2. Cadrul conceptual al auditului ergonomic 433
17.3. Cu privire la standardizarea în ergonomie 442
Bibliografie 451
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu