Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie. antropologie
An aparitie :2014
Editia I
ISBN 978-973-46-4330-1
Nr pagini :224
Format 160x235
Pretul la data postarii :24,03 lei la Editura, 19,22 lei la elefant , 24,03 lei la carturesti
Disponibilitate BCU
Previzualizare pe google books
Descrierea
editurii:
Analiza retelelor sociale are o aplicabilitate extinsa in cercetarea
relatiilor, interactiunilor si interdependentelor dintre diferiti
indivizi. Volumul ofera o introducere in studiul fenomenelor sociale din
perspectiva relationala, prezentind teoriile si aparatul conceptual de
baza pentru caracterizarea retelelor sociale, precum si instrumentele
fundamentale de analiza a acestora. Informatiile teoretice sint
completate si ilustrate cu numeroase exemple de analiza a retelelor pe
mai multe niveluri, de la grupurile mici la cele de nivel mezo- si
macrosocial. Data fiind importanta retelelor sociale in domenii ca
economia, politica si cultura, lucrarea se adreseaza unui public divers:
studenti si profesori la facultatile de stiinte sociale, manageri,
consultanti si antreprenori.
Marian‑Gabriel Hâncean este conferenţiar universitar la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială a Universităţii din Bucureşti, unde predă cursurile: Network analysis: highlighting relational patterns (Analiza reţelelor sociale: detectarea configuraţiilor relaţionale), Sociologia organizaţiilor şi Comportament organizaţional. De asemenea, la Institutul de Cercetări al Universităţii din Bucureşti (ICUB), este coordonatorul Grupului de cercetare a grafurilor şi reţelelor sociale (GraphNets).
Cuprins:
Prefata (Mihaela Vlasceanu) 7
Multumiri 9
Introducere 11
1. Preludii istorice 17
1.1. Şcolile de studiu al reţelelor sociale 18
1.1.1. Analiza postmoderna a retelelor sociale 19
1.1.2. Şcoala studiilor sociometrice 21
1.1.3. Şcoala de cercetare de la Harvard 26
1.1.4. Şcoala antropologică de la Manchester 31
1.2. Ce este analiza reţelelor sociale? 32
2. Elemente de analiza a reţelelor sociale 37
2.1. Noţiuni centrale in studiul reţelelor sociale 38
2.1.1. Diade, triade, legături şi reţele 38
2.1.2. Reţele unimodale, bimodale şi personale (ego-reţele) 41
2.1.3. Grafurile ca modalităţi de reprezentare a reţelelor sociale 45
2.1.4. Conectivitatea : punctele de articulaţie şi legăturile de tip pod 49
2.1.5. Drumuri, cărări şi circulte 51
2.1.6. Fluxuri de resurse in reţelele sociale 53
2.1.7. Date relaţionale şi date de tip atribut 55
2.2. Proprietăţi structurale ale reţelelor 61
2.2.1. Gradul de conectivitate dintr-o reţea 62
2.2.2. Centralitate şi putere 65
2.2.3. Substructuri ale reţelelor sociale 72
2.3. Aspecte ale măsurării reţelelor sociale 77
2.3.1. Problema granitelor reţelelor sociale 77
2.3.2. Modalităţi de culegere a datelor relaţionale 80
2.3.3. Chestionarele sociometrice 83
2.3.4. Domenii in care sunt utilizate studiile despre reţele 85
2.3.5. Problema confidenţialităţii datelor relaţionale 87
2.3.6. Problema datelor lipsă (missing daut) 88
2.3.7. Erori de măsurare în colectarea datelor relaţionale 91
2.3.8. Probleme etice ale procesului de colectare a datelor relaţionale 93
2.3.9. Soluţii software destinate analizei reţelelor sociae 96
3. Teorii şi teme de cercetare in domeniul retelelor sociale 99
3.1. Clasificarea teoriilor reţelelor sociale 100
3.1.1. Metafora fluxului resurselor şi metafora arhitecturală 100
3.1.2. Teorii cu privire la formarea legăturilor şi la consecintele reţelelor 102
3.1.3. Tipologia teoriilor in funcţie de tradiţiile de cercetare 103
3.2. Teorii si teme de cercetare 104
3.2.1. Puterea legăturilor slabe 105
3.2.2. Argtunentul găurilor structurale şi modalităti de măsurare a capitalului social 110
3.2.2.1. Măsurători specifice ego-retelelor 113
3.2.2.2. Măsurători ale găurilor structurale 117
3.2.2.3. Măsurători ale centralităţii 124
3.2.2.4. Măsurători ale coeziunii 126
3.2.2.5. Măsurători specifice substructurilor 129
3.2.3. Emergenta retelelor intraorganizaţionale 131
3.2.4. Consecinţele reţelelor sociale 136
3.2.5. Contagiunea socială : coeziune şi echivalenţă structurală 139
3.2.6. Problema Lumii Mici 143
4. Reţelele de schimb 151
4.1. Ce sunt retelele de schimb? 152
4.1.1. Schimbul personalizat, asimetria informatională şi reputaţia 152
4.1.2. Elementele definitorii ale unel reţele sociale de schimb 154
4.1.3. Studiul experimental al retelelor de schimb 156
4.1.4. Tipologia relatiilor de schimb 160
4.1.4.1. Schimburile (directe nonreciproce) negociate 160
4.1.4.2. Schimburile (directe nonnegociate) reciproce 163
4.1.4.3. Schimburile indirecte generalizate 165
4.1.5. Caracteristici structurale ale retelelor de schimb 169
4.1.5.1. Conditiile de conectare: conexiunile pozitive şi cele negative 169
4.1.5.2. Tipuri de conexiuni in retelele de schhnb 170
4.2. Fenomene structurale in reţelele de schimb 173
4.2.1. Putere şi dependentă 1n retelele de schimb 173
4.2.1.1. Modele de definire a actorilor sociali 176
4.2.2. Reciprocitate şi risc in schimburile sociale 178
4.2.2.1. Forme ale reciprocităţii 178
4.2.2.2. Blatismul şi dilemele sociale 178
4.2.2.3. Soluţii de combatere a blatismului şi de gestionare a dilemelor sociale 181
Consideraţii finale 191
Bibliografie 193
Index tematic 209
Index de nume 215
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu