04/10/2022

RETELELE SOCIALE. Teorie, metodologie si aplicatii

Autor : Marian-Gabriel Hancean
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie. antropologie
An aparitie :2014
Editia I       
ISBN 978-973-46-4330-1
Nr pagini :224
Format 160x235
Pretul la data postarii :24,03 lei la Editura, 19,22 lei la elefant , 24,03 lei la carturesti
Disponibilitate BCU
Previzualizare pe google books

Descrierea editurii:

        Analiza retelelor sociale are o aplicabilitate extinsa in cercetarea relatiilor, interactiunilor si interdependentelor dintre diferiti indivizi. Volumul ofera o introducere in studiul fenomenelor sociale din perspectiva relationala, prezentind teoriile si aparatul conceptual de baza pentru caracterizarea retelelor sociale, precum si instrumentele fundamentale de analiza a acestora. Informatiile teoretice sint completate si ilustrate cu numeroase exemple de analiza a retelelor pe mai multe niveluri, de la grupurile mici la cele de nivel mezo- si macrosocial. Data fiind importanta retelelor sociale in domenii ca economia, politica si cultura, lucrarea se adreseaza unui public divers: studenti si profesori la facultatile de stiinte sociale, manageri, consultanti si antreprenori.

        Marian‑Gabriel Hâncean este conferenţiar universitar la Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială a Universităţii din Bucureşti, unde predă cursurile: Network analysis: highlighting relational patterns (Analiza reţelelor sociale: detectarea configuraţiilor rela­ţionale), Sociologia organizaţiilor şi Comportament organizaţional. De asemenea, la Institutul de Cercetări al Universităţii din Bucureşti (ICUB), este coordonatorul Grupului de cercetare a grafurilor şi reţelelor sociale (GraphNets).

Cuprins:

Prefata (Mihaela Vlasceanu) 7
Multumiri 9

Introducere  11

1. Preludii istorice  17
1.1. Şcolile de studiu al reţelelor sociale  18 
1.1.1. Analiza postmoderna a retelelor sociale 19
1.1.2. Şcoala studiilor sociometrice 21
1.1.3. Şcoala de cercetare de la Harvard  26 
1.1.4. Şcoala antropologică de la Manchester  31 
1.2. Ce este analiza reţelelor sociale?  32 

2. Elemente de analiza a reţelelor sociale 37
2.1. Noţiuni centrale in studiul reţelelor sociale 38 
2.1.1. Diade, triade, legături şi reţele 38 
2.1.2. Reţele unimodale, bimodale şi personale (ego-reţele)   41 
2.1.3. Grafurile ca modalităţi de reprezentare a reţelelor sociale 45 
2.1.4. Conectivitatea : punctele de articulaţie şi legăturile de tip pod   49 
2.1.5. Drumuri, cărări şi circulte  51 
2.1.6. Fluxuri de resurse in reţelele sociale  53 
2.1.7. Date relaţionale şi date de tip atribut  55 
2.2. Proprietăţi structurale ale reţelelor  61 
2.2.1. Gradul de conectivitate dintr-o reţea   62 
2.2.2. Centralitate şi putere 65
2.2.3. Substructuri ale reţelelor sociale  72 
2.3. Aspecte ale măsurării reţelelor sociale 77 
2.3.1. Problema granitelor reţelelor sociale  77 
2.3.2. Modalităţi de culegere a datelor relaţionale  80 
2.3.3. Chestionarele sociometrice 83 
2.3.4. Domenii in care sunt utilizate studiile despre reţele 85 
2.3.5. Problema confidenţialităţii datelor relaţionale 87 
2.3.6. Problema datelor lipsă (missing daut)   88 
2.3.7. Erori de măsurare în colectarea datelor relaţionale 91
2.3.8. Probleme etice ale procesului de colectare a datelor relaţionale  93 
2.3.9. Soluţii software destinate analizei reţelelor sociae   96 

3. Teorii şi teme de cercetare in domeniul retelelor sociale  99 
3.1. Clasificarea teoriilor reţelelor sociale  100 
3.1.1. Metafora fluxului resurselor şi metafora arhitecturală 100 
3.1.2. Teorii cu privire la formarea legăturilor şi la consecintele reţelelor 102 
3.1.3. Tipologia teoriilor in funcţie de tradiţiile de cercetare  103 
3.2. Teorii si teme de cercetare 104
3.2.1. Puterea legăturilor slabe 105
3.2.2. Argtunentul găurilor structurale şi modalităti de măsurare a capitalului social  110 
3.2.2.1. Măsurători specifice ego-retelelor 113
3.2.2.2. Măsurători ale găurilor structurale  117 
3.2.2.3. Măsurători ale centralităţii   124
3.2.2.4. Măsurători ale coeziunii  126 
3.2.2.5. Măsurători specifice substructurilor   129
3.2.3. Emergenta retelelor intraorganizaţionale  131 
3.2.4. Consecinţele reţelelor sociale  136 
3.2.5. Contagiunea socială : coeziune şi echivalenţă structurală 139 
3.2.6. Problema Lumii Mici  143 

4. Reţelele de schimb  151 
4.1. Ce sunt retelele de schimb?  152
4.1.1. Schimbul personalizat, asimetria informatională şi reputaţia  152 
4.1.2. Elementele definitorii ale unel reţele sociale de schimb  154
4.1.3. Studiul experimental al retelelor de schimb   156 
4.1.4. Tipologia relatiilor de schimb  160 
4.1.4.1. Schimburile (directe nonreciproce) negociate  160 
4.1.4.2. Schimburile (directe nonnegociate) reciproce  163 
4.1.4.3. Schimburile indirecte generalizate 165 
4.1.5. Caracteristici structurale ale retelelor de schimb  169 
4.1.5.1. Conditiile de conectare: conexiunile pozitive şi cele negative 169 
4.1.5.2. Tipuri de conexiuni in retelele de schhnb 170 
4.2. Fenomene structurale in reţelele de schimb 173
4.2.1. Putere şi dependentă 1n retelele de schimb 173 
4.2.1.1. Modele de definire a actorilor sociali  176 
4.2.2. Reciprocitate şi risc in schimburile sociale 178 
4.2.2.1. Forme ale reciprocităţii  178 
4.2.2.2. Blatismul şi dilemele sociale 178 
4.2.2.3. Soluţii de combatere a blatismului şi de gestionare a dilemelor sociale  181
Consideraţii finale  191 

Bibliografie 193 
Index tematic 209 
Index de nume 215 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu