Autor: Alfred Bulai
Editura Paideia
Colectia Studii sociale-sociologie
An aparitie :2000, 2018
Editia a II-a
ISBN 978-606-748-253-9
Nr pagini : 178
Format 95 x 205
Pretul la data postarii : 30 lei la Editura, 30 lei la carturesti,
Disponibilitate BCU (ed 2000)
pdf pe site-ul autorului
Descrierea editurii:
Lucrarea realizată de Alfred Bulai este o introducere în chestiunea teoretică a investigației sociale de tip focus-grup, cât și un ghid practic de utilizare a focus-grupurilor în varii domenii precum: marketing, relații publice, analize politice sau intituționale etc.
Această metodă, la bază,este o tehnică de cercetare calitativă și poate fi considerată o formă a interviului de grup; un interviu care este condus de un moderator și este centrat pe o anumită tematică.
„Sarcina esențială a oricărui moderator este aceea de a identifica, în principiu pentru orice tip de mesaj lansat în cadrul discuțiilor, baza afectivă a opiniilor exprimate. Evident că acest lucru se poate realiza numai în măsura în care moderatorul are capacități de tip empatic, precum și competențe în domeniul comunicării nonverbale. În afara acestor abilități, moderatorul poate utiliza câteva procedee simple, cum ar fi formularea unor întrebări care privesc evaluarea stării psihice sau emoționale a subiecților, ori utilizarea unor verbe de stare în formularea întrebărilor. Se pot pune întrebări de genul: «Ce simțiți/ați simțit atunci când...», ori «Care este primul lucru care vă trece prin minte atunci când auziți cuvântul...» etc”.
Alfred Bulai a absolvit Facultatea de Istorie‑ Filosofie (secţia Filosofie) a Universităţii București. Este doctor în sociologie. Predă în învăţământul universitar din 1991. În prezent este directorul Departamentului de Sociologie din Școala Naţională de Știinţe Politice și Administrative din București. Sursa informatiilor despre autor
A publicat numeroase lucrări dintre care amintim:
Mecanismele electorale ale societăţii românești, Paidea 1999
Societatea reală, Editura Fundatiei Culturale Romane 2007
Sociologia și cotidianul, Eseuri despre societatea reala, Editura Fundatiei Societatea Reala 2009
Concepte fundamentale în sociologie, Paidea 2010
Focus - grupul in investigatia sociala. Metode de cercetare calitativa, Paidea 2000, 2018
Fundamentele sociale ale cunoasterii, Trei 2017
Cuprins:
Introducere 7
Capitolul 1. Calitativ versus cantitativ 21
Avantaje ale utilizãrii focus‑grupurilor 32
Limitele investigatiilor bazate pe focus‑grup 36
Capitolul 2. Esantionarea si constructia grupului de discutii 41
Numãrul de participanti 51
Modalitãti de recrutare 54
Definirea modalã a categoriilor 61
Constructia si structura esantionului 64
Tipologia esantioanelor utilizabile si evaluarea lor 66
Capitolul 3. Moderarea grupului de discutie 75
Pregãtirea pentru focus 75
Constructia ghidului (grilei) de interviu 81
Principiile metodologice de constructie a ghidului de interviu 87
Stiluri si strategii de moderare 92
Observatia si evaluarea participantilor 111
Intrarea în situatie a participantilor si limitele ghidului de interviu 112
Calitãti si competente ale moderatorului 114
Capitolul 4. Tipologia focus‑grupurilor si modalitãtile de desfãsurare 119
Aspecte ecologice ale desfãsurãrii investigatiei 119
Protocolul si plata participantilor 124
Înregistrarea datelor 126
Moderare si comoderare 128
Factori ecologici perturbatori 130
Tipuri de focus‑grup 133
Capitolul 5. Prelucrarea si analiza datelor 153
Relevanta datelor 155
Prelucrarea datelor 157
Analiza si interpretarea datelor 161
Manifest si latent 165
Afectiv si rational 169
Concluzii 171
Bibliografie 175
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu