Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-28-0338-4
Nr pagini : 232
Format 130 x 200
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-28-0338-4
Nr pagini : 232
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 30 lei la Editura, 25,50 lei la delfin, 25,50 lei la dzc
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Eugenia Enachescu este Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului. Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant. A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate. Sursa informatiilor despre autor
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Creativitatea este o tema care se impune atunci cand se patrunde in intimitatea fenomenului educativ cu toate componentele lui, mai elaborate sau mai discrete.
Se observa, de pilda, ca jocul copiilor este dominat de inchipuire, fantezie, nascociri, ceea ce ii determina pe adulti sa improvizeze, la randul lor, variante ludice care sa vina in intampinarea celor mici, atat de spontani si, adesea, imprevizibili. Dupa cum se va constata parcurgand lucrarea, am pastrat jocului un loc bine meritat, constienta fiind ca acest mod de manifestare propriu copilariei cunoaste rapide transformari, de neimaginat pana de curand. Jocul ramane, in continuare, un subiect deschis pentru cei ce isi propun sa-i talmaceasca intelesurile.
Apoi, se constata ca invatarea scolara nu mai este apreciata doar pentru virtutile ei de acces la informatia furnizata de catre cei indreptatiti, ci devine tot mai mult orientata spre calitatea de a fi selectiva, atractiva si de folos pentru cel nevoit sa acceada la resursele ei. Elevii, principalii beneficiari ai invatarii, sunt tot mai pretentiosi fata de activitatile in care sunt implicati, in timp ce profesorii lor ii indeamna la seriozitate, disciplina si respect. Relatia biunivoca profesor-elev/elevi suporta, astfel, continue echilibrari, acolo unde inspiratia, noutatea, curiozitatea sunt de dorit si chiar necesare, de ambele parti. Sintagma „invatare creativa” este cat se poate de actuala in procesul de invatamant, dar necesita inca abordari specializate, teoretice si, deopotriva, aplicative.
Copilul, la orice varsta s-ar afla, are nevoie si de un timp al sau, dincolo de obligatiile scolare de la care nu se poate abate din ratiuni reglementate in plan social. De aceea, un intreg (sub)sistem de educatie este destinat atragerii lui in activitati preferate, unde sa parcurga si alte continuturi decat cele invatate la scoala, sa-si contureze aspiratii de afirmare personala, sa relationeze si cu alti copii decat cei din clasa in care este integrat. S-au alcatuit, in timp, metodici de lucru adaptate fiecarui tip de activitate si ca atare, am acordat un spatiu distinct evenimentelor instructive din afara scolii. Am pus in evidenta importanta acestora in ansamblul preocuparilor care-i tenteaza pe copii si am aratat cat de inspirata poate fi comunicarea lor cu profesorii care-i indruma in cercurile de profil. Dr. Eugenia Enachescu (fragment din cuvant inainte)
Eugenia Enachescu este Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului. Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant. A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate. Sursa informatiilor despre autor
Cuprins:
Cuvant inainte 7
INTRODUCERE. CREATIVITATEA – FENOMEN DESCHIS DOMENIULUI EDUCATIONAL 13
Capitolul l. MANIFESTARI ALE CREATIVITATII LA VARSTELE SCOLARE 31
1.1. Potentialul creativ sau creativitatea latenta 31
1.2. Creativitatea manifesta, ca produs 40
1.3. Creatia copiilor 46
Bibliografie selectiva 50
Capitolul 2. JOCUL CA RESURSA DE CREATIVITATE 53
2.1. Jocul liber, spontan (joaca) 59
2.2. Jocul didactic 60
2.3. Jocul experimental 66
Bibliografie selectiva 69
Capitolul 3. INVATAREA CREATIVA 71
3.1. Joc si invatare la varsta micii scolaritati 74
3.2. Invatarea creativa in gimnaziu: posibilitati si limite 96
3.2.1. Invatarea creativa in procesul de invatamant 97
3.2.2. Creativitatea in activitati extrascolare 108
3.2.3. Timpul liber si creativitatea 123
3.3. Adolescentul creativ: cunoastere si educare 127
Bibliografie selectiva 136
Capitolul 4. ANTRENAREA CREATIVITATII 139
4.1. Talentul literar 142
4.2. Expresia plastica: desen, pictura, modelaj 150
4.3. Dansul 168
4.4. Actoria 175
4.5. Performanta sportiva 181
4.6. Inovarea/inventia tehnica 192
4.7. Investigatia stiintifica 200
Bibliografie selectiva 206
Capitolul 5. CERCETAREA METODICO-STIINTIFICA A CREATIVITATII IN MEDIUL EDUCATIONAL 209
5.1. Creativitatea – tema de interes in cercetarea educatiei 210
5.2. Metode psihopedagogice si aplicarea lor 211
5.3. Valorificarea cercetarii in context scolar si extrascolar 227
Bibliografie selectiva 230
Anexa 1. Creativitate: definitii si interpretari 233
Anexa 2. Termeni-cheie in studiul creativitatii copiilor 237
Anexa 3. Teste de creativitate 239
Bibliografie generala 241
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu