03/10/2022

CREATIVITATEA COPIILOR. O abordare psihopedagogica

Autor: Eugenia Enachescu
Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-28-0338-4
Nr pagini : 232
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 30 lei la Editura, 25,50 lei la delfin, 25,50 lei la dzc
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Creativitatea este o tema care se impune atunci cand se patrunde in intimitatea fenomenului educativ cu toate componentele lui, mai elaborate sau mai discrete.
        Se observa, de pilda, ca jocul copiilor este dominat de inchipuire, fantezie, nascociri, ceea ce ii determina pe adulti sa improvizeze, la randul lor, variante ludice care sa vina in intampinarea celor mici, atat de spontani si, adesea, imprevizibili. Dupa cum se va constata parcurgand lucrarea, am pastrat jocului un loc bine meritat, constienta fiind ca acest mod de manifestare propriu copilariei cunoaste rapide transformari, de neimaginat pana de curand. Jocul ramane, in continuare, un subiect deschis pentru cei ce isi propun sa-i talmaceasca intelesurile.
        Apoi, se constata ca invatarea scolara nu mai este apreciata doar pentru virtutile ei de acces la informatia furnizata de catre cei indreptatiti, ci devine tot mai mult orientata spre calitatea de a fi selectiva, atractiva si de folos pentru cel nevoit sa acceada la resursele ei. Elevii, principalii beneficiari ai invatarii, sunt tot mai pretentiosi fata de activitatile in care sunt implicati, in timp ce profesorii lor ii indeamna la seriozitate, disciplina si respect. Relatia biunivoca profesor-elev/elevi suporta, astfel, continue echilibrari, acolo unde inspiratia, noutatea, curiozitatea sunt de dorit si chiar necesare, de ambele parti. Sintagma „invatare creativa” este cat se poate de actuala in procesul de invatamant, dar necesita inca abordari specializate, teoretice si, deopotriva, aplicative.
        Copilul, la orice varsta s-ar afla, are nevoie si de un timp al sau, dincolo de obligatiile scolare de la care nu se poate abate din ratiuni reglementate in plan social. De aceea, un intreg (sub)sistem de educatie este destinat atragerii lui in activitati preferate, unde sa parcurga si alte continuturi decat cele invatate la scoala, sa-si contureze aspiratii de afirmare personala, sa relationeze si cu alti copii decat cei din clasa in care este integrat. S-au alcatuit, in timp, metodici de lucru adaptate fiecarui tip de activitate si ca atare, am acordat un spatiu distinct evenimentelor instructive din afara scolii. Am pus in evidenta importanta acestora in ansamblul preocuparilor care-i tenteaza pe copii si am aratat cat de inspirata poate fi comunicarea lor cu profesorii care-i indruma in cercurile de profil. Dr. Eugenia Enachescu (fragment din cuvant inainte)

        Eugenia Enachescu este Doctor in psihologie, titlu pe care l-a obtinut cu disertatia Succesul si insuccesul ca factori motivationali in activitatea elevului.  Profesional, a manifestat interes pentru studiul psihologiei in context scolar, devenind o prezenta activa in domeniul cercetarii si in pregatirea si formarea personalului din invatamant. A participat la viata stiintifica semnand articole, comunicari, lucrari de specialitate. Sursa informatiilor despre autor

Cuprins:

Cuvant inainte  7

INTRODUCERE. CREATIVITATEA – FENOMEN DESCHIS DOMENIULUI EDUCATIONAL  13

Capitolul l. MANIFESTARI ALE CREATIVITATII LA VARSTELE SCOLARE  31
1.1. Potentialul creativ sau creativitatea latenta  31
1.2. Creativitatea manifesta, ca produs  40
1.3. Creatia copiilor  46
Bibliografie selectiva  50

Capitolul 2. JOCUL CA RESURSA DE CREATIVITATE  53
2.1. Jocul liber, spontan (joaca)  59
2.2. Jocul didactic  60
2.3. Jocul experimental  66
Bibliografie selectiva  69

Capitolul 3. INVATAREA CREATIVA  71
3.1. Joc si invatare la varsta micii scolaritati  74
3.2. Invatarea creativa in gimnaziu: posibilitati si limite  96
3.2.1. Invatarea creativa in procesul de invatamant  97
3.2.2. Creativitatea in activitati extrascolare  108
3.2.3. Timpul liber si creativitatea  123
3.3. Adolescentul creativ: cunoastere si educare  127
Bibliografie selectiva  136

Capitolul 4. ANTRENAREA CREATIVITATII  139
4.1. Talentul literar  142
4.2. Expresia plastica: desen, pictura, modelaj  150
4.3. Dansul  168
4.4. Actoria  175
4.5. Performanta sportiva  181
4.6. Inovarea/inventia tehnica  192
4.7. Investigatia stiintifica  200
Bibliografie selectiva  206

Capitolul 5. CERCETAREA METODICO-STIINTIFICA A CREATIVITATII IN MEDIUL EDUCATIONAL  209
5.1. Creativitatea – tema de interes in cercetarea educatiei  210
5.2. Metode psihopedagogice si aplicarea lor  211
5.3. Valorificarea cercetarii in context scolar si extrascolar  227
Bibliografie selectiva  230

Anexa 1. Creativitate: definitii si interpretari  233
Anexa 2. Termeni-cheie in studiul creativitatii copiilor  237
Anexa 3. Teste de creativitate  239

Bibliografie generala  241


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu