Autor: Viorel Agheana
Editura Universitatii de Vest
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-16-0892-8
Nr pagini : 162
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU,
previzualizare google books
pdf aici si aici
pdf aici si aici
Lucrarea de față pune în evidență succesiunea şi gradul de utilizare a microoperaţiilor gândirii care se pot forma la elevii cu deficiență mintală și demonstrează că acestea, atunci când sunt adecvate rezolvării unor sarcini accesibile copilului și sunt antrenate la nivel acțional, iconic și verbal, pot să asigure caracterul conştient şi finalist al activităților desfășurate și să favorizeze dezvoltarea cognitivă a copilului. Volumul conține și o suită de recomandări privind strategiile de predare, dar și de comunicare, cu elevii cu deficiență mintală.
Cuprins:
Argument 9
I. Repere teoretice şi conceptuale ale deficienței mintale 13
1.1. Deficienţă, handicap, dizabilitate - precizări terminologice 13
1.2. Deficiența mintală din perspectivă istorică 15
1.3. Definiții ale deficienței mintale 17
1.4. Caracteristicile funcțiilor și proceselor psihice la copilul cu deficiență mintală 19
1.4.1. Atenția 19
1.4.2. Memoria 20
1.4.3. Motivația 22
1.4.4. Limbajul 24
1.4.5. Gândirea 25
1.5. Dezvoltarea psihică şi învăţarea la copiii cu deficienţă mintală 28
1.5.1. Conceptul de dezvoltare umană 28
1.5.2. Manifestarea tulburărilor procesului de dezvoltare la persoanelecu deficienţă mintală 31
1.5.3. Învăţarea 34
1.5.4. Raportul dintre fenomenul de dezvoltare psihică şi procesul învăţării 36
1.5.5. Procesul de învăţare la elevul cu deficienţă mintală 39
1.5.6. Particularități ale metacogniției la elevii cu deficiență mintală 43
II. Teorii relevante privind dezvoltarea gândirii şi dirijarea învăţării lacopilul cu deficiență mintală 47
2.1. Structuralismului genetic (J. Piaget) 47
2.1.1. Formarea operaţiilor mintale 53
2.1.2. Operaţiile fundamentale ale gândirii 56
2.1.3. Microoperațiile gândirii 58
2.1.4. Construcţia operatorie incompletă în deficienţa mintală 63
2.2.Constructivismul social şi zona proximei dezvoltări (L. S. Vâgotski) 65
2.3. Teoria genetic-cognitivă şi structurală ( J. S. Bruner) 69
2.4. Modificarea structurii cognitive şi dezvoltarea funcţiilor cognitivedeficitare la individul cu performanţe de nivel scăzut 72
2.4.1.Teoria lui Feuerstein 72
2.4.2. Programul de îmbogăţire instrumentală 74
2.4.3. Funcţiile cognitive deficitare 76
III. Cercetare privind dezvoltarea microoperaţiilor gândirii la elevii cu deficienţă mintală 79
3.1.1. Premisele teoretice care stau la baza desfășurării cercetării79
3.1.2. Obiectivele cercetării 81
3.1.3. Ipotezele cercetării 81
3.1.4. Descrierea eşantionului 82
3.1.5. Metode și instrumente de cercetare 84
3.1.6. Designul cercetării 88
3.2.Analiza şi interpretarea rezultatelor la probele aplicate 89
3.2.1. Rezultate teste de inteligenţă 89
3.2.2. Cercetare constatativă privind microoperațiile gândirii la eleviicu deficiență mintală 91
3.2.3. Cercetare experimentală privind microoperațiile gândirii la elevii cu deficiență mintală 96
3.2.4. Programul de dezvoltare cognitivă 98
Concluzii 123
3.3. Interpretarea rezultatelor 126
IV. Propuneri pentru formarea microoperațiilor gândirii în cadrul procesului de învăţământ la elevii cu deficiență mintală133
4.1.Propuneri privind orientarea lecției și a unor activități de terapiatulburărilor de limbaj spre formarea microoperațiilor gândirii 133
4.2. Strategii privind comunicarea cu elevul cu deficiență mintală 137
4.3. Aspecte specifice ale strategiei de instruire 140
4.4. Strategii privind predarea la elevul cu deficiență mintală 143
Bibliografie151
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu