Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-16-0507-1
Nr pagini : 226
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
“Lucrarea de faţă are drept scop prezentarea unei forme de adaptare şi integrare a conţinutului curricular, după criteriul interdisciplinarităţii, în învăţământul special şi la nivelul perioadei şcolare mici, urmărindu-se prin aceasta posibilitatea de valorificare a actului educaţional, pentru a-i amplifica efectele terapeutice.”
Cuprins:
Introducere 11
Capitolul I. Caracterizarea copiilor de vârstă şcolară mică cu deficienţă intelect 13
1. Delimitări conceptuale în psihopedagogia specială 13
2. Conceptul de deficienţă mintală / deficienţă de intelect 16
3. Frecvenţa deficienţei de intelect la nivelul populaţiei şcolare 17
4. Etiologia deficienţei de intelect 20
5. Clasificările în deficienţa de intelect 21
6. Scurte caracterizări ale deficienţei de intelect 26
7. Trăsături caracteritice ale deficienţei de intelect 28
8. Caracteristici ale proceselor, funcţiilor şi activităţilor psihice la şcolarii
cu deficienţă de intelect şi implicaţiile lor în învăţarea de tip şcolar 32
81. Planul senzorial-perceptiv 33
8.2. Reprezentările 34
8.3. Gândirea 34
8.4. Limbajul 35
8.5. Memoria 36
8.6. Imaginaţia 36
8.7. Atenţia 37
8.8. Afectivitatea 37
8.9. Psihomotricitatea 38
8.10. Motivaţia şi voinţa 38
8.11. Personalitatea 39
Capitolul II. Teorii ale învăţării şi implicaţiile lor educaţionale 41
1. Consideraţii generale privind învăţarea 41
2. Teorii ale învăţării 44
2.1. Orientarea comportamentală asupra învăţării 44
2.1.1. Perspectiva psihologiei behavioriste asupra învăţării 44
2.1.1.1. Teoria condiţionării clasice (I.P. Pavlov) 45
2.1.1.2. Teoria conexionismului (E.L. Thorndike) 46
2.1.1.3. Teoria behaviorismului clasic (John B. Watson) 47
2.1.1.4. Teoria condiţionării operante (B.F. Skinner) 48
2.2. Orientarea cognitivă asupra învăţării 51
2.2.1. Perspectiva psihologiei cognitive asupra învăţării 51
2.2.2. Teoria dezvoltării cognitive (J. Piaget) 52
2.2.3. Teoria învăţării prin descoperire (J. Bruner) 56
2.2.4. Teoriile metacognitive 57
2.2.4.1. Definirea şi dezvoltarea metacogniţiei 57
2.2.4.2. Teoria diversificării instrumentale (R. Feuerstein) 59
2.3. Orientarea social-cognitivă asupra învăţării 60
2.3.1. Teoria învăţării sociale (învăţarea observaţională – A. Bandura) 60
2.3.2. Teoria socio-culturală a dezvoltării (L. Vîgotski) . 62
3. Specificul învăţării la şcolarii cu deficienţă de intelect 64
3.1. Relaţia învăţare-dezvoltare-compensare la şcolarii cu handicap ... 64
3.2. Teorii ale învăţării cu aplicare la deficienţii de intelect 66
Capitolul III. Strategii de activizare a potenţialului de învăţare 69
1. Problematica diferenţelor de gen 69
1.1. Diferenţele de gen şi educaţia în funcţie de gen 69
1.2. Originile diferenţelor de gen 72
2. Particularizarea intervenţiei – Activitatea diferenţiată şi tratarea personalizată 73
3. Activizarea potenţialului de învăţare şi a instruirii – Condiţie esenţială a creşterii randamentului şcolar . 74
Strategii de activizare a potenţialului de învăţare la deficienţii de intelect. Conceptul de strategie didactică 77
A. Strategii de învăţare prin cooperare 80
B. Strategii de învăţare individualizată 85
4. Metode educaţionale de întreţinere şi stimulare a factorilor non-intelectuali ai performanţei şcolare 93
5. Strategii psihopedagogice privind recuperarea, corecţia şi dezvoltarea funcţiilor cognitive deficitare 93
6. TIC în educaţia copiilor cu nevoi speciale 102
Capitolul IV. Adaptarea curriculumului în educaţia specială 105
1. Conţinutul conceptual al termenului de curriculum 105
2. Modalităţi de adaptarea a curriculumului în educaţia specială a copiilor cu handicap 106
2.1. Modele de curriculum pentru copiii cu handicap 107
3. Planul educativ individualizat pentru elevii cu handicap 115
4. Reforma curriculară în învăţământul special şi integrat românesc 118
Capitolul V. Rezumatul unei cercetări privind abordarea integrată învăţării la şcolarul
cu deficienţă de intelect 121
1. Necesitatea cercetării – Scurtă introducere în problematica studiului experimental 121
2. Obiectivele şi ipotezele cercetării experimentale 122
3. Organizarea, planificarea şi desfăşurarea cercetării 123
4. Descrierea eşantioanelor 124
5. Metodologia cercetării 126
6. Analiza rezultatelor la probele aplicate 127
A. Rezultatele obţinute în urma evaluării iniţiale 127
B. Rezultate obţinute în urma evaluării finale 162
C. Analiza corelaţiilor 186
Concluzii
Anexe 193
Bibliografie 219
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu