09/10/2022

MECANISMELE INVATARII LA SCOLARUL CU DEFICIT DE INTELECT

Autor: Ruxandra Folostina
Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-16-0507-1
Nr pagini : 226
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd


        “Lucrarea de faţă are drept scop prezentarea unei forme de adaptare şi integrare a conţinutului curricular, după criteriul interdisciplinarităţii, în învăţământul special şi la nivelul perioadei şcolare mici, urmărindu-se prin aceasta posibilitatea de valorificare a actului educaţional, pentru a-i amplifica efectele terapeutice.”

Cuprins:

Introducere  11

Capitolul I. Caracterizarea copiilor de vârstă şcolară mică cu deficienţă intelect  13
1. Delimitări conceptuale în psihopedagogia specială  13
2. Conceptul de deficienţă mintală / deficienţă de intelect  16
3. Frecvenţa deficienţei de intelect la nivelul populaţiei şcolare  17
4. Etiologia deficienţei de intelect  20
5. Clasificările în deficienţa de intelect  21
6. Scurte caracterizări ale deficienţei de intelect  26
7. Trăsături caracteritice ale deficienţei de intelect  28
8. Caracteristici ale proceselor, funcţiilor şi activităţilor psihice la şcolarii
cu deficienţă de intelect şi implicaţiile lor în învăţarea de tip şcolar  32
     81. Planul senzorial-perceptiv  33
     8.2. Reprezentările  34
     8.3. Gândirea  34
     8.4. Limbajul  35
     8.5. Memoria  36
     8.6. Imaginaţia  36
     8.7. Atenţia  37
     8.8. Afectivitatea  37
     8.9. Psihomotricitatea  38
     8.10. Motivaţia şi voinţa  38
     8.11. Personalitatea  39

Capitolul II. Teorii ale învăţării şi implicaţiile lor educaţionale   41
1. Consideraţii generale privind învăţarea  41
2. Teorii ale învăţării  44
     2.1. Orientarea comportamentală asupra învăţării  44
2.1.1. Perspectiva psihologiei behavioriste asupra învăţării  44
     2.1.1.1. Teoria condiţionării clasice (I.P. Pavlov)  45
     2.1.1.2. Teoria conexionismului (E.L. Thorndike)   46
     2.1.1.3. Teoria behaviorismului clasic (John B. Watson)   47
     2.1.1.4. Teoria condiţionării operante (B.F. Skinner)  48
     2.2. Orientarea cognitivă asupra învăţării   51
2.2.1. Perspectiva psihologiei cognitive asupra învăţării  51
2.2.2. Teoria dezvoltării cognitive (J. Piaget)  52
2.2.3. Teoria învăţării prin descoperire (J. Bruner)  56
2.2.4. Teoriile metacognitive  57
     2.2.4.1. Definirea şi dezvoltarea metacogniţiei  57
     2.2.4.2. Teoria diversificării instrumentale (R. Feuerstein)  59
     2.3. Orientarea social-cognitivă asupra învăţării  60
2.3.1. Teoria învăţării sociale (învăţarea observaţională – A. Bandura)   60
2.3.2. Teoria socio-culturală a dezvoltării (L. Vîgotski) .  62
3. Specificul învăţării la şcolarii cu deficienţă de intelect  64
     3.1. Relaţia învăţare-dezvoltare-compensare la şcolarii cu handicap ... 64
     3.2. Teorii ale învăţării cu aplicare la deficienţii de intelect  66

Capitolul III. Strategii de activizare a potenţialului de învăţare   69
1. Problematica diferenţelor de gen  69
     1.1. Diferenţele de gen şi educaţia în funcţie de gen  69
     1.2. Originile diferenţelor de gen  72
2. Particularizarea intervenţiei – Activitatea diferenţiată şi tratarea personalizată 73
3. Activizarea potenţialului de învăţare şi a instruirii – Condiţie esenţială a creşterii randamentului şcolar .  74
Strategii de activizare a potenţialului de învăţare la deficienţii de intelect. Conceptul de strategie didactică  77
     A. Strategii de învăţare prin cooperare   80
     B. Strategii de învăţare individualizată  85
4. Metode educaţionale de întreţinere şi stimulare a factorilor non-intelectuali ai performanţei şcolare  93
5. Strategii psihopedagogice privind recuperarea, corecţia şi dezvoltarea funcţiilor cognitive deficitare  93
6. TIC în educaţia copiilor cu nevoi speciale  102

Capitolul IV. Adaptarea curriculumului în educaţia specială  105
1. Conţinutul conceptual al termenului de curriculum  105
2. Modalităţi de adaptarea a curriculumului în educaţia specială a copiilor cu handicap  106
     2.1. Modele de curriculum pentru copiii cu handicap  107
3. Planul educativ individualizat pentru elevii cu handicap  115
4. Reforma curriculară în învăţământul special şi integrat românesc  118

Capitolul V. Rezumatul unei cercetări privind abordarea integrată învăţării la şcolarul
cu deficienţă de intelect  121
1. Necesitatea cercetării – Scurtă introducere în problematica studiului experimental  121
2. Obiectivele şi ipotezele cercetării experimentale  122
3. Organizarea, planificarea şi desfăşurarea cercetării  123 
4. Descrierea eşantioanelor  124
5. Metodologia cercetării  126
6. Analiza rezultatelor la probele aplicate  127
     A. Rezultatele obţinute în urma evaluării iniţiale  127
     B. Rezultate obţinute în urma evaluării finale  162
     C. Analiza corelaţiilor  186

Concluzii  
Anexe  193
Bibliografie  219


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu