Editura Lumen
Colectia Dezvoltare sociala
An aparitie :2005
Editia I
ISBN 973-7766-38-5
Nr pagini : 124
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 28,94 lei la Editura,
Descrierea editurii:
În rețeaua generală a transporturilor, o pondere apreciabilă revine transporturilor auto care, după unanima apreciere a specialiătilor, vor cunoaște o dezvoltare rapidă în deceniile următoare. Acest lucru va duce la înmulțirea arterelor de circulație, la cre[terea frecvenței autovehiculelor pe unitate de timp și la diversificarea tipurilor de automobile. Pe de altă parte, vor apărea noi probleme în asigurarea securității, organizării și dirijării circulației, dar și în selecția și formarea persoanelor implicate în transportul auto. Prin urmare, un rol esențial revine psihologiei aplicate în transporturi, atât la nivel de cercetare, cât și prin includerea criteriilor de ordin psihologic în rezolvarea diferitelor probleme. În contextul general al afirmațiilor de mai sus, lucrarea de față constituie – la modul particular – o cercetare pilot în domeniul psihologiei aplicate în transportul rutier, lucrare ce se bazează pe o solidă și extrem de bogată bibliografie. (Conf. univ. dr. Mihai Hohn)
Cuprins:
Prefata 11
Abstract engleza 13
Abstract romana 14
Argument 15
I. Cadrul teoretic 18
1. Psihologia transporturilor si a traficului rutier 18
1.1. Rolul transporturilor `in viata oamenilor. Activitatea de conducere auto 18
1.2. Dimensiunea psihologica a transporturilor auto 19
2. Mijloacele de transport `in comun 21
2.1. Aspecte actuale privind situatia transportului public european 21
2.2. Iminenta schimbarii in transportul urban si implicatiile acesteia 23
2.3. Principalele probleme cu care se confrunta soferii pe mijloacele de transport in comun 23
2.4. Profesia de sofer la Regia Autonoma de Transport Timisoara – aspecte
psihologice 24
2.5. Controlorii de bilete ai Regiei Autonome de Transport Timisoara 25
3. Transportul in regim de taxi 26
3.1. Caracteristicile psihosociale ale taximetristilor 26
3.2. Caracteristicile psihosociale ale beneficiarilor serviciilor de taxi 28
3.3. Factorii care influenteaza relatia taximetrist-client 28
3.4. Comportamentul taximetristilor si siguranta acestora 29
3.5. Orientarea motivationala si tipurile de performanta ale taximetristilor 29
3.6. Factorii de mediu si riscul accidentelor la taximetristi 30
3.7. Reprezentarea sociala a taximetristilor 31
4. Personalitatea 32
4.1. Conceptul de personalitate 32
4.2. Eul ca element central al personalitatii. „Cine sunt eu? 34
4.3. Conceptul de self. Imaginea de sine/stima de sine 34
4.4. Moralitate si valori 35
4.5. Agreabilitatea si constiinciozitatea 36
4.6. Extroversiunea 37
4.7. Neuroticismul 37
4.8. Tipul A de personalitate 38
4.9. Comportamentul de risc in conducerea auto 39
4.10. Nervozitatea si agresivitatea 40
4.11. Agresivitatea la volan 40
4.12. Accidentul de circulatie 42
5. Aspecte psiho-sociale ale conducerii auto 44
5.1. Reprezentarea sociala a autoturismului 44
5.2. Activitatea de conducere auto si teoriile din psihologia sociala 47
5.3. Importanta examenului psihologic in domeniul transporturilor.
Dimensiunile investigate 50
II. Metodologia cercetarii 53
1. Obiectivul cercetarii 53
2. Ipotezele cercetarii 54
3. Esantionul cercetarii 55
4. Metodele utilizate 55
4.1. Scala Rosenberg 56
4.2. Idicator tip A de personalitate 56
4.3. Chestionarul de personalitate Eysenk 56
4.4. Chestionarul de personalitate Big Five 57
4.5. Scala de valori 57
4.6. Inventarul de personalitate Frieburg (FPI) 57
4.7. Inventarul de personalitate Gordon (GPP-I) 58
4.8. Proba „Cine sunt eu ? 58
4.9. Testul asociativ verbal 59
4.10. Interviu semistructurat 59
4.11. Observatia 59
III. Interpretarea rezultatelor obtinute 60
III. 1 Analiza cantitativa vs. analiza calitativa 60
Ipoteza nr. 1 60
Ipoteza nr. 2 68
Ipoteza nr. 3 71
Ipoteza nr. 4 76
Ipoteza nr. 5 84
Ipoteza nr. 6 88
III. 2 Concluzii 95
III. 3. Studii de caz 99
Bibliografie 112
Anexe 115
I. Etaloane 115
1) Stima de sine 115
2) Tipul A de personalitate 115
3) Agreabilitate (NEOPIR) 116
4) Constiinciozitate (NEOPIR) 116
II. Interviuri semi-structurate 116
A. Interviu semi-structurat pentru controlorii de bilete 116
B. Interviu semi-structurat pentru taximetristi 117
III. JURNAL DE CALATORII sau monologuri/dialoguri în mijloacele ne/comune de transport 117
Întamplarea intai 118
Întamplarea a doua 119
Întamplarea a treia 119
Întamplarea a patra 120
Întamplarea a cincea 120
Întamplarea a sasea… din care (de)curg multe altele 120
De „ultima ora” – intamplarea a saptea, cu variantele ei 121
Dreptul la replica sau premisele unui contrajurnal 122
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu