04/10/2022

STUDII DE SOCIOPSIHOLOGIA TRANSPORTULUI ÎN COMUN. Profilul psihologic al celor care „controleaza” cand ceilalti „conduc”


Autor: Manuela Rusu
Editura Lumen
Colectia Dezvoltare sociala
An aparitie :2005
Editia I
ISBN 973-7766-38-5
Nr pagini : 124
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 28,94 lei la Editura


Descrierea editurii:

        În rețeaua generală a transporturilor, o pondere apreciabilă revine transporturilor auto care, după unanima apreciere a specialiătilor, vor cunoaște o dezvoltare rapidă în deceniile următoare. Acest lucru va duce la înmulțirea arterelor de circulație, la cre[terea frecvenței autovehiculelor pe unitate de timp și la diversificarea tipurilor de automobile. Pe de altă parte, vor apărea noi probleme în asigurarea securității, organizării și dirijării circulației, dar și în selecția și formarea persoanelor implicate în transportul auto. Prin urmare, un rol esențial revine psihologiei aplicate în transporturi, atât la nivel de cercetare, cât și prin includerea criteriilor de ordin psihologic în rezolvarea diferitelor probleme. În contextul general al afirmațiilor de mai sus, lucrarea de față constituie – la modul particular – o cercetare pilot în domeniul psihologiei aplicate în transportul rutier, lucrare ce se bazează pe o solidă și extrem de bogată bibliografie. (Conf. univ. dr. Mihai Hohn)

Cuprins:

Prefata  11
Abstract engleza  13
Abstract romana 14
Argument  15

I. Cadrul teoretic  18
  1. Psihologia transporturilor si a traficului rutier  18
1.1. Rolul transporturilor `in viata oamenilor. Activitatea de conducere auto 18
1.2. Dimensiunea psihologica a transporturilor auto  19
  2. Mijloacele de transport `in comun  21
2.1. Aspecte actuale privind situatia transportului public european  21
2.2. Iminenta schimbarii in transportul urban si implicatiile acesteia 23
2.3. Principalele probleme cu care se confrunta soferii pe mijloacele de transport in comun  23
2.4. Profesia de sofer la Regia Autonoma de Transport Timisoara – aspecte
psihologice  24
2.5. Controlorii de bilete ai Regiei Autonome de Transport Timisoara  25
  3. Transportul in regim de taxi  26
3.1. Caracteristicile psihosociale ale taximetristilor  26
3.2. Caracteristicile psihosociale ale beneficiarilor serviciilor de taxi  28
3.3. Factorii care influenteaza relatia taximetrist-client 28
3.4. Comportamentul taximetristilor si siguranta acestora 29
3.5. Orientarea motivationala si tipurile de performanta ale taximetristilor 29
3.6. Factorii de mediu si riscul accidentelor la taximetristi  30
3.7. Reprezentarea sociala a taximetristilor  31
  4. Personalitatea  32
4.1. Conceptul de personalitate 32
4.2. Eul ca element central al personalitatii. „Cine sunt eu?  34
4.3. Conceptul de self. Imaginea de sine/stima de sine  34
4.4. Moralitate si valori  35
4.5. Agreabilitatea si constiinciozitatea  36
4.6. Extroversiunea  37
4.7. Neuroticismul  37
4.8. Tipul A de personalitate  38
4.9. Comportamentul de risc in conducerea auto  39
4.10. Nervozitatea si agresivitatea  40
4.11. Agresivitatea la volan  40
4.12. Accidentul de circulatie  42
  5. Aspecte psiho-sociale ale conducerii auto  44
5.1. Reprezentarea sociala a autoturismului  44
5.2. Activitatea de conducere auto si teoriile din psihologia sociala  47
5.3. Importanta examenului psihologic in domeniul transporturilor.
    Dimensiunile investigate 50

II. Metodologia cercetarii  53
  1. Obiectivul cercetarii 53
  2. Ipotezele cercetarii  54
  3. Esantionul cercetarii 55
  4. Metodele utilizate  55
4.1. Scala Rosenberg  56
4.2. Idicator tip A de personalitate  56
4.3. Chestionarul de personalitate Eysenk  56
4.4. Chestionarul de personalitate Big Five  57
4.5. Scala de valori  57
4.6. Inventarul de personalitate Frieburg (FPI)  57
4.7. Inventarul de personalitate Gordon (GPP-I)  58
4.8. Proba „Cine sunt eu ? 58
4.9. Testul asociativ verbal  59
4.10. Interviu semistructurat  59
4.11. Observatia  59

III. Interpretarea rezultatelor obtinute  60
    III. 1 Analiza cantitativa vs. analiza calitativa  60
Ipoteza nr. 1  60
Ipoteza nr. 2  68
Ipoteza nr. 3  71
Ipoteza nr. 4  76
Ipoteza nr. 5  84
Ipoteza nr. 6  88
    III. 2 Concluzii 95
    III. 3. Studii de caz  99

Bibliografie  112

Anexe 115
I. Etaloane  115
1) Stima de sine  115
2) Tipul A de personalitate  115
3) Agreabilitate (NEOPIR)  116
4) Constiinciozitate (NEOPIR)  116
II. Interviuri semi-structurate 116
A. Interviu semi-structurat pentru controlorii de bilete  116
B. Interviu semi-structurat pentru taximetristi  117
III. JURNAL DE CALATORII sau monologuri/dialoguri în mijloacele ne/comune de transport 117
Întamplarea intai  118
Întamplarea a doua 119
Întamplarea a treia  119
Întamplarea a patra  120
Întamplarea a cincea  120
Întamplarea a sasea… din care (de)curg multe altele  120
De „ultima ora” – intamplarea a saptea, cu variantele ei  121
Dreptul la replica sau premisele unui contrajurnal  122

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu