08/10/2022

DRAMATERAPIA. Metoda alternativ-integrativa a recuperarii elevilor cu cerinte educative speciale

Autor:Daniela Agafitei
Editura Universitara
Colectia Stiinte ale educatiei
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN 978-606-28-1281-2
Nr pagini :120
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 22 lei la Editura, 22 lei la cartepedia, 22 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Edificarea unei societati depinde de formarea oamenilor care o constituie, de cunostintele pe care si le insuseste, de nivelul de cultura pe care il au, de modul in care au stiut sa-si educe si sa-si modeleze sensibilitatea. In acest proces, instruirea scolara are o functie fundamentala, de unde interesul oricarei societati pentru organizarea unui sistem de invatamant cat mai eficace. In formarea omului modern, scoala reprezinta o treapta hotaratoare, cadrul institutional de baza al pregatirii lui. Statutul de obiectiv central al scolii trebuie pus in legatura cu puterea lui de formare, cu marile lui capacitati de influentare, pe scurt, prin rolul social deosebit.
        Cercetarea este dedicata analizei formarii valorilor si inteligentelor educationale la elevii cu dizabilitati prin metoda teatrului de papusi, a deprinderilor si obisnuintelor de exprimare corecta, clara, nuantata, in scris si oral. In consecinta, tot ceea ce se efectueaza in clasa trebuie sa fie subordonat acestui scop.  Cercetarea isi propune sa utilizeze metoda teatrului de papusi pentru a da finalitate procesului educativ integrativ, urmarindu-se esenta spectacolului ca element intrinsec al perceperii de sine si de autocunoastere.

        Lucrarea cuprinde aspecte teoretice privind procesualitatea metodei teatrului de papusi, fundamentele metodei si elementele subordonatoare ale teoriei aplicate. Se va analiza tematica procesului creativ, marioneta, papusa, grupul tinta, formarea autonomiei pe scena, transformarile suferite in cadrul grupului.  Se va concluziona cu impartasirea experientei, care va reuni toate elementele procesului integrativ alternativ ale metodei propuse, avand ca finalitate spectacolul.

        Scopul investigatiei s-a constituit in stabilirea reperelor pedagogice de formare si recuperare a inteligentei cognitive si estetice la elevii cu dizabilitati. Ipoteza cercetarii a fost nu numai de natura pedagogica tehnica, ci si de natura educativa, experimentala sau pozitiva in ceea ce priveste metodele de lucru si practica, deoarece se urmareste o finalitate dinainte conturata, anume determinarea nivelului de inteligenta inainte si dupa aplicarea metodei teatrului de papusi. Formarea si recuperarea inteligentei cognitive si estetice la elevii cu dizabilitati va corespunde demersului educational, daca se va intemeia pe ansamblul principiilor pedagogice si psihopedagogice speciale, pe valentele educative ale teatrului de papusi, pe sistemul de activitati educationale la nivel formal si nonformal si pe marcarea nivelului relativ al progresului scolar, a realizarii sau nerealizarii, a reusitei sau nereusitei scolare.

Cuprins:

Argument / 11

Capitolul I - De la text la spectacol / 15
1.1. Dramaterapia - concepte metodologice si efecte psihoeducative / 15
1.2. Dramatizarea textului literar / 17
1.3. Abordarea textului literar din perspectiva recuperarii cognitive si estetice / 19
1.4. Nevoia de poveste a copilului / 22
1.5. Concluzii: / 26    

Capitolul al II lea - Metoda teatrului de papusi  premisa formarii inteligentelor educationale si a cunoasterii de sine la copiii cu dizabilitati / 27
2.1. Teatrul de papusi – structura si importanta / 27
2.2. Teatrul de papusi si dizabilitatea: abordari din perspectiva integrativa / 28
2.3. Imaginatia, corporalitatea, orientarea spatiala si temporala / 30
2.3.1. Imaginatia / 30
2.3.2. Corporalitatea / 31
2.3.3. Orientarea spatiala si temporala / 32
2.3.4. Limbajul si timpul / 33
2.3.5. Instrumente de lucru / 34
2.3.6. Concluzii / 34

Capitolul al III lea – Metodologia recuperarii cognitive si estetica a elevilor cu dizabilitati / 35
3.1. Grupul tinta - principii metodologice / 35
3.2. Materiale si metode / 39
3.3. Lotul de subiecti testati / 41
3.4. Materialele necesare experimentului / 41
3.5. Corectarea testelor / 42
3.6. Cum interpretam rezultatele inainte si dupa aplicarea metodei teatrului de papusi / 42
3.7. Cum interpretam rezultatele inainte si dupa aplicarea metodei teatrului de papusi / 46
3.7.1. Interpretarea cercetarii cu ajutorul graficelor dupa aplicarea metodei teatrului de papusi / 51
3.8. Concluzii / 61

Capitolul al IV lea - Metodologia confectionarii marionetelor / papusilor - pregatirea spectacolului papusaresc / 65
4.1. Marioneta - constructie, tipuri de marionete / 65
4.2. Constructia marionetei / 65
4.3. Tipuri de marionete / 66
4.3.1. Marioneta / 66
4.3.2. Marioneta animal / 70
4.4.  Constructia papusilor - atelier protejat / 70
4.5. Scenarii originale pentru teatru de papusi - banda desenata / 86
4.5.1. Text scris Povestea Bobului de Grau / 86
4.6. Concluzii / 95

Anexe / 102
    Diferentierea claselor pe obiecte – TEST / 95
    Diviziunea figurilor plane – TEST / 96
    Stabilirea numarului de cuburi TEST / 97
    Transcrierea figurii TEST / 98
    Observarea lacunelor TEST / 99, 100, 101
    Pacala, Tandala, Fata Babei, Fata Mosneagului-schite / 102
    Mosneagul, Baba, Ileana Cosanzeana, Fat Frumos / 103
    Mos 2, Vasilache, Marioara, Zana Florilor / 104
    Tipuri de capete, tipuri de guri / 105
    Schite brate, palme, picior / 106
    Schita corp marioneta / 107
    Schite marionete / 108
    Pasare papusa/soare papusa-schite / 109
    Tipuri de ochi / 110
    Tipuri de guri / 111
    Text adaptat *Amintiri din copilarie* / 112 -117

Bibliografie / 118

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu