08/10/2022

PSIHOLOGIA COPILULUI SI PEDAGOGIA EXPERIMENTALA

Autor: Edouard Claparede
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1975
Editia I
Editia originala: Psychologie de l'enfant et pédagogie expérimentale, 1964
Traducerea Victoria C. Petrescu, Elvira Balmus
Nr pagini : 272
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 33-69 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd


Despre autor:

        Édouard Claparède (1873 - 1940) a fost un neurolog și pedagog elvețian și specialist în psihologie infantilă. Sursa wikipedia

Cuprins:

Psihologia lui Edouard Claparede (de Jean Piaget) 7
Extrase din introducerea autorului la editita a cincea (1915) 23
Extrase din prefata autorului la editita a opta (1920) 24
Copilul, scoala si razboiul 24
Orientarea profesionala 26
Cultivarea aptitudinilor; selectionarea celor mai dotati 26
Educatia nationala 26
Cultura generala 27
Abrevieri 29

I. DEZVOLTAREA MINTALA 

Psihologie si educatie 33
A) Bunul-simţ  34
B) Talentul  36 
C) Practica 38 
Experienţă sisternatica 45

Dezvoltarea mintală 50
    Introducere  50
I. Cresterea fizică 51 
II. Repercursiunea creşterii fizice asupra functiilor mintale 56 
III. Jocul 60 
     Teoria jocului 
1. Teoria recreerii (odihnei) 60 
2. Teoria surplusului de energie 61 
3. Teoria atavismuluI 61 
4. Teoria exerciţiulul pregatitor 62 
5. Jocul ca stimulent cresterii 65
6. Teoria exerciţiului complementar (sau a compensatiei) 66 
7. Teoria cathartica 68 
8. Jocul, fenomen de derivare prIn ficţiune 21 
9. Funcţii secundare ale joculul 73 
10. Jocul adulţilor 74 
     Diverse categorii de joc 
1. Jocurile care exerseaza unele funcţii generale 78 
    1) Jocuri senzoriale  78 
    2) Jocuri motrice 79 
    3) Jocurl psihice 79 
2. Jocurile care exerseaza unele funcţii speciale 81
    1) Jocuri de lupta 81
    2) Jocuri de vanatoare 82
    3) Jocuri sociale 82
    4) Jocuri familiale 83
    5) Jocuri de imitatie 83
     Stimulare la joc. Jucarii. Jocuri educative
IV. Imitatia 86
    1) Achizitia unor functii generale 89
    2) Achizitia unor functii speciale 90
V. La ce serveste copilaria? 91
VI. Educatia functionala (sau "atragatoare") 93
VII. Joc si munca 100
VIII. Conceptia psihobiologica asupra interesului 109
IX. Evolutia intereselor 112
    Legea constientizarii 116
    Stadiile dezvoltarii 117
1. Perioada intereselor perceptive 118
2. Interese glosice 119
3. Interese intelectuale generale 121
4. Interese speciale (legea biogenetica fundamentala) 122
5. Interese sociale sau etice (teoria evolutiva a lui Freud) 129

II. METODELE

Partea intai. Metodele de investigatie

I. Metode generale 139
    1. Introspectie si extrospectie 139
         Data si continutul primelor amintiri 140
    2. Observare si experimentare 144
    3. Investigatie individuala sau colectiva 146
    4. Investigatie personala sau impersonala 147
    5. Metoda genetica 148
    6. Metoda patologica 149
    7. Metoda comparativa 150
    8. Metode tehnice 152
A) Metode cantitative (psihometria) 152
B) Metode calitative (psiholexie) 154
    9. Analiza si sinteza 155
II. Metode speciale 155
A) Metoda testelor 156
    Profiluri psihologice 157
    Stabilirea tabelelor de percentilaj 159
    Cronometrice sau ergonometrice? 160
    Cantitate sau calitate? 161
B) Metoda grupurilor echivalente 161
C) Metode pentru studiul ereditatii 162
III. Aparate 168
IV. Greseli de observare 169
    1. Originea erorilor 170
A) Erori obiective 170
B) Erori subiective 172
    2. Desfasurarea erorilor 173
A) Erori sistematice 173
B) Erori accidentale sau intamplatoare 175
    3. Eliminarea erorilor 176
    4. Erori de interpretare

Partea a doua. Masurarea fenomenelor

I. Pentru ce masuram? 181
II. Reprezentarea grafica 182
A) Curbe de marime 182
B) Curbe de frecventa 183
C) Avantajul si inconvenientul graficelor 185
III. Masurarea marimilor absolute 185
    1. Despre medii 185
    2. Precizia masurarii 187
A) Indici de precizie 187
B) Diferente intre doua medii 190
C) Medii inselatoare. Procedeul lui Lipmann 191
D) Legea erorilor 194
IV. Masurarea marimilor variabile 199
    1. Tendinta centrala sau tipul 199
    2. Variabilitatea 202
A) Tipuri si abateri individuale 202
B) Variabilitatea ca indice al variatiei 208
C) Comparatia a doua tendinte centrale 212
V. Statistica si procentaje 215    
    1. Interpretarea numerica 216
    2. Interpretarea psihologica a statisticilor 222
VI. Masurarea relatiilor 223
    1. Relatia dintre diversele procese la acelas individ 225
    2. Influenta reciproca a diverselor functii 225
        Corelatia propriu-zisa 228
A) Metoda produselor 228
B) Metoda rangului 233
        Contingenta 235
VII. Gradarea fenomenelor calitative 236
    1. Metoda ordonarii 237
    2. Metoda gradarii 238

Partea a treia. Metode de interpretare

I. A explica si a intelege 243
A) Probleme referitoare la dezvoltare 250
B) Probleme de inmagazinare a cunostintelor 255
II. Interpretarea activitatii mintale a copilului 259
1) Problema mentalitatii 260
2) Problema complexitatii 261
3) Problema functionala 263

Indice de nume (Dezvoltarea mintala, Metodele) 266

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu